Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Sunday, October 25, 2015

Aku rindu kau Yasmin Hunwick

Yasmin Hunwick





Tolong balik.
Aku rindu kau.
update blog kau lagi.
Chat dengan aku lagi.
Aku nak baca tulisan kau.
Aku nak ketawa dengan kau.
Aku nak dengar kau main piano.
Tapi kau dah pergi.
Tinggalkan aku.
i can't believe ur gone.
*kesat air mata



Aku masih ingat
malam tu malam raya
Aku pandang jam dinding
3.07a.m.

Ya aku masih ingat
Aku selongkar semua pasal gadis bernama
Yasmin J Hunwick
Bukan tak kenal
Dulu pernah berborak
Suka baca blog dia

Aku masih tak percaya
Dia meninggal akibat kemalangan
Saban hari menunggu update
Baru terperasan satu link di Facebook

Arwah sangat istimewa bagi aku
Dan aku ambil keputusan tambah nama 'hunwick'
Bukan apa
Nama tu selalu mengingatkan aku kepada arwah
Beri kesan mendalam
Kepada aku
Bahawa
Hidup kita sementara

Pagi itu juga aku buat blog.
Niat hanya satu.
Nak beri pedoman
Macam arwah buat
Pada aku

4.27a.m.
Aku tidur
Subuh kena bangun
Bersiap nak pergi sembahyang raya

Mimpi
Aku mimpi
Jumpa arwah
Dia ajak aku ke tempatnya
Arwah senyum pada aku
Arwah serba putih

Petanda
Apa?
Orang meninggal ajak aku ke tempatnya
Aku solat subuh
Pertama kali khusyuk.
dan selepas itu aku belajar
 Solat dengan khusyuk
Terima kasih Yasmin

Bunga depan laman tak bertuan
Tiada tangan membelek-belai

Yasmin
Semua orang perlukan awak
  waima sehelai rumput di laman kediaman

Perginya bidadari
Lagenda selepas Mahsuri



Gadis periang...
Selalu terkenang-kenang...

Dia
Pemberi semangat
Pemberi nasihat
untuk aku terus hidup
dan sedar
kehidupan ini
tak lama

Hari ini....
Genap 3 tahun kau pergi...
Tinggalkan aku sendiri...
Tinggalkan aku di sini...
Yang masih cuba mengenali...
Diri kau dengan lebih teliti...

Bangkitlah....
Legend mana boleh putus asa...
Yang pergi tetap pergi...
Aku kena ingat tu...
Dan kita yang masih hidup...
Perlu terus mencari rahmat Ar-Rahman



'Dunia hanyalah tempat tumpangan buat sementara.'
'Akhirat jualah tempat bagi kita buat selama-lamanya.'


Tu pesanan khatib setiap kali khutbah jumaat....

Dan Yasmin
Sentiasa menjadi
idola aku...

"Aku hargai setiap yang hadir dalam hidup aku.
Sebab aku pernah kena buang.
Sebab aku pernah rasa kehilangan."


Aku tak amik pusing kata2 orang...
Biarlah apa mereka nak kata.
Itu hak mereka...
Tapi aku, akan tetap jadikan Yasmin sebagai idola
Aku akan tetap bercerita tentang Yasmin..

Aku di sini...
masih merindu...
Damailah kau di sana
Al fatihah
Yasmin binti Johan Eusoffe Hunwick Abdullah

Salam Sayang
najmihunwick
tomato


p/s auntie saz,sorry because using 'hunwick' instead of my real name 
If i can't use it, please inform/comment/send email to me [ najmiamir807@gmail.com ]...

Saturday, September 19, 2015

Moody ke?

Najmihunwick #klia

Yeay akhirnya Najmihunwick dibenarkan untuk menulis entry lagi.
Alhamdulillah masih dikurniakann masa lapang dan masa sihat.



Moody?
Hahaha ya
Aku moody teruk...
Sangat teruk..
Sampai ada yang kata aku ni period sebab tu selalu moody...

'Sapa yang teruk ni? Aku ke dia sampai orang perempuan je yang period pun tak tau' haha

Aku ni jenis yang lambat marah tapi cepat sejuk...
Cuma kali ni aku tak tahu kenapa...
Lambat betul nak sejuk...


*****

'Radiator rosaklah'
'Maksud kau?'
'Hati tu, jaga hubungan kau dengan Allah, jaga hubungan kau dengan manusia'
'Hablu minaallah wa hablu minannas?'
'Haa tau pun'

*****




Aku dapat surat dari 'annonymous' kononnya kat meja aku walhal aku kenal dia siapa.
Bermula dari detik itu, *ayat ni agak skema,maaf* aku pun mulalah rasa panas satu badan laksana matahari tegak di atas kepala..
*nak tulis sejengkal atas kepala macam melampau sangat, kan? Hiperbola, kot

Tak habis kat situ, aku dapat lagi surat dari orang lain.
Dan mulalah berterbangan gosip murahan habaq aku ada scandal dengan pelajar senior...
Ok yang ni memang aku angin...
Aku moody ahaha
Aku kalau moody bahaya sikit...*lap peluh

Aku tak ada apa2 hubungan terlarang dengan pengirim surat tersebut.
Berhenti kata yang tak betul...

Bukan aku tak tegur...
Aku dah jelaskan banyak kali, kalian yang ego tak nak faham..
Dan ya, aku yang kena terima akibatnya.
'Mana boleh aku sorang, penyebab perkara ni pun mesti kena juga'

ahaha aku minta maaf lepaskan ke'moody'an aku kat kau.
Aku kata aku perlukan masa nak bersendirian
Tapi kau berterusan mengutus surat.. ahhhhhh *jerit

Tapi sebenarnya aku moody dengan hampir semua orang
Masa aku paling kurang senyum
Masa paling lama aku panas
Masa paling lama tak ceria
Yelah mood dah spoil kan?

Buat kerja pun tak senang...
Asyik rasa diperhatikan...

Petikan surat dan balasan aku....

'Kau kan dah nak PT3. Be caring with people around you.'
and lets them not being caring to me ^^ love this

'Tapi aku tahu kau takdelah seteruk mana.'
aku pun tak faham aku macam mana kau boleh faham aku?

'Btw, kau minat 'dia' ke?'
Ya Allah dah berapa kali bagitahu TAK!!!

'Dah besarkan? Dah boleh fikir :)'
Ayat ni serious buat aku rasa curios...
Dah berapa lama kau tahu perkara ni?
Ayat ni serious buat aku rasa cuma aku yang bersalah...
Kau tahu cerita ni dari awal ke?
Ayat ni serious buat aku rasa cuma aku yang dipersalahkan...
Kalau tak sampai seminggu tahu, mohon khatamkan dulu story ni


Kita tak boleh paksa orang suka apa yang kita suka.
Sebab tu Allah ciptakan manusia dengan hati yang berbeza.
Sebab tu manusia diciptakan ada akal. Untuk berfikir.
Kalau semua nak ikut cara kau, kan lebih baik kau buat dunia kau sendiri.
Yang dipenuhi klon manusia serupa kau.
hahaha


Okay tutup pasal moody

*****

Hipokrit

Kenapa masa nak exam, kau rajin beribadat?
Kenapa masa jawab exam, kau rajin bezikir, berselawat?
Kenapa masa setadi, kau rajin doa minta mudah hafal, mudah faham?
Kenapa masa susah, kau rajin baca Yassin awal pagi?

Kenapa dah habis jawab exam, kau malas beibadat?
Kenapa dah malas zikir, selawat,doa?
Kenapa dah tak baca yassin? Al-Quran?
Tak sempat? ahaha

Pesanan buat diri juga sebenarnya...
Ok..aku nak sentuh pasal nafsu lah...
Nafsu ni ada 4 peringkat

1) Nafsu Ammarah -Nafsu yang sentiasa mendorong manusia melakukan kejahatan
2) Nafsu Lawwamah -Nafsu yang sedia untuk keluar dari kejahilan 
3) Nafsu Mulhamah -Nafsu yang sudah terima kebaikan dan benci kejahatan
4) Nafsu Mutmainnah -Nafsu yang terus berusaha untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan dalam diri

Anda yang keberapa?
So far aku tengok memang ramai yang berpura-pura baik bila dah dekat dengan musim exam...
Aku tak nafikan.. Yelah ada orang kata iman kita naik dan turun..
Tapi sekurang-Kurangnya malulah sikit...

Cuba tanya balik diri kau.
Apa alasan kau beribadat?
Untuk Allah atau untuk result exam?

"Aku tak boleh lah nak concentrate solat berjemaah..."
"Jemu kot hari2 buat benda sama. Alah setakat Yassin, tak payah tengok muhsaf aku dah hafal dah. Apa lagi kau nak?"

Lu main bola petang2 steady je gua tengok.
Penat kot, berpeluh-peluh...
Cer lu duduk dalam surau ngaji,
Nade peluh-peluh ni....Sejuk adalah....
*Lu/Gua digunakan untuk menghayati watak keh keh keh

Kuncinya kat sini...
Ikhlas..

Kalau kau ikhlas beribadah, takkan ada alasan tak sempat, penat, jemu dan macam2 lagi lah...
Mesti kau pernah dengar kan ayat ni,

"Ibadah itu adalah hiburan buat orang yang beriman"

Maksudnya bila kau beribadah, kau akan rasa seronok.
Kau akan rasa tenang.. Allah dah beritahu dah dalam Quran.

'Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang'

"Habis tu macam mana aku nak tahu aku ikhlas ke tak?"

Haaa, konsep ikhlas ni macam...

Seekor semut hitam, di atas batu hitam, di malam yang amat kelam.
Tak nampak babe....
Tak faham?
ok bagi contoh mudah...

Surah Al-ikhlas...
Carilah perkataan ikhlas dalam surah tu.
Takde kan? Kalau ada bagitahu. 
Aku sanggup potong kuku... ^^

Bila kita buat sesuatu, kita tak persoalkan apa yang kita buat.
Kita tak harapkan ganjaran.
Kalau ada, ada laa... Kalau tak, tak ada laaa...
Dan bila kita buat sesuatu, kita tak cakap atau fikir yang kita ni ikhlas.

Nasihat aku, teruskan istiqomah dalam beribadat.
Memanglah istiqomah ni bukan something yang senang.
Tapi tak mustahil kan?

Sebab rasanya tak ada alasan munasabah untuk kau ingat Allah masa susah je.
Ingat Allah masa nak periksa je...

Ingat Allah tu, setiap masa..
Selangkah kita mendekati Allah, Sepuluh langkah Allah dekati kita!



*****






"Eh ni patah ni..."
"Hah? Kenapa ni?"
"Ni haa....patah..." dia tunjuk bahagian tulang kat kertas x-Ray *kertas ke?
"Tulang apa ni?"
"Ni namanya coxy bone ataupun coccyx..."

Tulang aku ada yang patah lagi...
Dah sebulan lebih baru nak pergi buat check-up
Biasalah Najmihunwick, perasan kuaddd....
Luaran je nampak kuat....dalaman?
Macam tomato laa

ahaha
Dah berapa kali entah tulang aku bermasalah...
Retak, patah, kemik, reput...
Sampaikan pakcik aku panggil aku 'Mat Tulang'

"Hai Mat Tulang, baru sampai kampung ke?"
"Errrrr...."

Lepas ni aku nak buat movie taitel 'Bones Man' boleh?
Aku pengarah
Aku pelakon
Aku hero ('',)
Kau,
.
.
.
.
.
.
.
.
.
bayar ahahahaa



*********

Selepas ni mungkin aku akan update entry dengan cerpen/novel pula ^^
Moga bermanfaat

Saturday, July 4, 2015

Atuk

Image result for tanah perkuburan islam


"Hari ini,kami tinggalkan kamu kepada Allah,
Tuhan Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Semoga Dia melimpahkan kurniaannya kepada kamu.
Semoga kamu beroleh rahmat disisi-Nya."

"Selamat tinggal saudaraku.Hari ini tinggallah kamu disini
 berseorangan dalam kegelapan barzakh.
Hanya amalanmu di dunia ini yang akan menemanimu dan
menjadi cahaya menerangi kuburmu.
Kami serahkan segala urusanmu kepada
 Allah Rabbul Jalil."

"Ya Allah, Kau kasihanilah saudaraku ini. Ampunkanlah segala dosanya.
Janganlah diseksa akan mayat dia. Kurniakanlah kepadanya belas
 kasihmu yang telah Kau kurniakan kepadanya dan kepada kami di dunia ini.
Ya Allah, hanya kepadamu kami berserah
 akan saudara kami ini."


Aku berasa sebak mendengar bacaan talkin itu...
Empangan yang aku cuba tahan akhirnya pecah juga....
Berjurai-jurai air mataku tumpah...
Ibu dan juga ibu saudaraku cuba menenangkanku...mereka memelukku


***************************



"Mi, cepat bersiap. Balik kampung."
"Kenapa abah?"
"Atuk.......dah tak ada..."

Aku terkedu...

Petang tu...selepas solat maghrib kami bertolak ke kampungku yang berada di Melaka...
Ayah aku terus memacu kenderaan yang kami naiki selaju yang boleh...
Sesekali aku menoleh ke arah meter kelajuan yang mencecah 120-140 km/j di jalan kampung itu...
Aku memegang seat kereta...bimbang dengan kelajuan kenderaan sebegitu di jalan kampung...
Kalau di lebuh raya takpa.....

tapi apa yang pelik?
2 Jam baru sampai....
Kebiasaannya 1.30 jam sahaja....

Sesampainya di rumah atukku,aku melihat ada beberapa orang berada di dalam rumah...
mengelilingi sekujur tubuh...
Insan yang aku sayang....
Insan yang aku rapat dengannya...
Dah tak ada

Ayah aku terus mendapatkan atukku...mencium dahinya
Dengan penuh kasih sayang seorang anak..
Aku segera ke sisi tubuh atukku....
Ku ciumi dahinya...sejuk....
Muka arwah berseri-seri....dan ada senyuman....

Malam tu aku tak boleh tidur...sekadar tidur2 ayam....

Lepasni dah takda lagi gurauan dia...
Lepasni dah takda lagi ciuman kasih sayang darinya...
Lepasni dah takda lagi peluang keluar bersiar-siar menaiki kereta kancil dengannya...
Lepasni dah takda lagi peluang untuk mengutip buah-buah kampung dengannya...
Lepasni dah takda lagi insan yang selalu menemani aku memancing...
Lepasni dah takda lagi duit-duit syiling untuk aku....

Ya...dia memang suka mengusik aku....
Ya...dia memang suka mencium aku,...
Ya...dia gemar membawa aku berjalan-jalan meronda kampung...
Ya...dia selalu membawa aku ke kebunnya...
Ya...dia selalu menemani aku memancing di tepi parit...
Ya...dia selalu memberi aku duit syiling jika aku ke rumahnya atau jika dia melawat aku....

Tapi tu dulu....
Kini tak lagi..takkan lagi.....
Yang pergi tak kembali...ya....
Aku kena ingat tu...

Sekarang ni aku sedang cuba untuk belajar....
Belajar untuk menerima....
perlahan-lahan....


'Kullu nafsi zaa iikatulmaut'
Setiap yang hidup pasti merasai mati



Pagi tu...aku sempat memandikan arwah atukku...

"Ami...Ami...."

Ayahku memanggilku...

Aku datang dan menyaksikan proses memandikan jenazah...
Sebelum ditanam selamanya....
Aku juga sempat menyembahyangkan arwah....
Mujur ayah aku pernah mengajarkanku cara menyembahyangkan jenazah....

Selepas itu aku mengikut menghantar jenazah ke kawasan perkuburan....
Sepanjang perjalanan dengan berjalan kaki itu...aku menangis....
Masa tu aku masih naif...aku masih tak dapat terima....
Dan apabila aku melihat jenazah diturunkan ke liang lahad dan kain kafan dibuka....
Untuk tatapan kali terakhir.......

Aku menangis...
Sebab takde sapa boleh ganti tempat arwah....
Ya takde sape......

Masih terngiang-ngiang kat telinga nie suara Arwah....
Masih terlihat-lihat bayang arwah....
Ah...apakah?

Sampai harini,,....apabila ada masa terluang....
biasanya lepas solat maghrib aku akan sedekahkan surah yassin...
dan Surah al-fatiha...
Sebagai pengubat rindu....

Dan aku percaya...
Dia mesti tengah perhatikan aku sekarang ni...

Al-fatihah....
Salam bin Lembek
73 tahun

Kita jumpa di syurga ya...

'*************'


ok Settle...
Sesungguhnya kematian itu sangat dekat dengan kita.
Bila berlaku depan mata,barulah pintu kesedaran seperti diketuk....
Barulah nak bertaubat sungguh2...
Barulah teringat semua dosa dan maksiat yang telah dilakukan....

Macam manalah agaknya jasad aku masa aku meninggal nanti?
Macam mana pulak orang bercerita pasal aku bila aku dah tak ada lagi?
Macam manalah urusan jenazah aku nanti?

Setiap yang hidup itu pasti merasai mati...
Aku jugak tak terkecuali...

Apa yang baik ambil jadikan pedoman...
Yang buruk buang jauh2 dari ingatan
Sesungguhnya saya hanyalah manusia biasa yang bila2 masa akan pergi dari dunia ni
Ke dunia baru yang telah dijanjikan Allah
Alam selepas kehidupan
Maaf andai terkasar bahasa atau tersilapp kata

Dan terima kasih atas ucapan takziah dari kamu semua

Selamat menempuhi kehidupan

Salam sayang,
Najmihunwick
Tomato

Monday, June 15, 2015

Jaga Adab




Hidup sebagai manusia, bukan seorang dalam dunia ni...
Adab sesama manusia kenalah jaga.
Ok entry ni untuk NajmiHunwick luahkan perasaan sedikit..
Sikit je tak banyak..
Tak nak simpan dalam hati takut membengkak jadi dendam.

Lagipun blog ni medan aku berkongsi rasa
Tempat aku merapu sorang2
Tempat di mana aku rasa diri aku diterima
Tempat kamu jadi pembaca setia


*******

-Perpustakaan-

Mato sedang baca sebuah novel dengan khusyuk.
Menghayati kononnya...Bila tiba-tiba..

"Najmi, rupanya bla bla bla" katanya sambil menyuruh aku melihat buku yg sedang dibacanya
"hmmmmm" jawabku malas. Tak tengok buku tu langsung...
"Aku ingatkan bla bla bla...." Ayat masih nak suruh aku tengok buku dia.
"hmmmmm" Nada suara tak mahu diganggu.
"Kau rasa kenapa eh?" Soalnya lagi...
"Hishhh...manalah aku tahu." Nada menyampah...

5 minit kemudian. Benda sama berulang.
Dn berulang lagi.

Boleh faham?
Means jangan ganggu kebahagiaan orang lain...
Kau, dengan 'buku' kau.
Aku, Dengan 'buku' aku.
Simple. Tak perlu nak minta orang komen pasal buku kau.
And jangan ganggu orang yang sedang membaca. Lagi2 aku, sebab membaca hobi aku.
Tak rasa annoying ke, bila orang sedang khusyuk membaca kau kacau?


-Dorm-

Pukul 1 pagi. Dari dorm Azam lepas tolong dia buat kerja sains...
Penat dan mengantuk...Masuk dorm aku tengok lampu terbuka....
Music box bernyanyi dengan kuat...Suara berbual, ketawa, jerit menerjah telinga..
Konon2 tak layan...terus naik atas katil..Baca doa tidur..Tutup muka dengan selimut.

10 minit...
Tak boleh tidur. Bising sangat...Takpe, aku abaikan...
Keep fighting, terus mencuba untuk tidur...

20 minit...
Aku tutup telinga dengan bantal... Silau dan bising...
Dan tetap tak boleh tidur...
Masuk minit ke 30 aku turun katil...keluar dorm..

"Eh rileks ah Najmi"

Bro, nak rileks macam mana?
Tu dorm aku. Kau menumpang tidur.
Dan aku terfikir, aku kena halau dari tempat sendiri ke?

Oklah aku tak kesah kau nak bising kat dalam dorm.
Tapi sebelum light off lah... Dah light off senyaplah...Orang nak tidur...
Bila jadi macam tu, aku mulalah doa yang bukan-bukan.
Sebab doa orang yang teraniaya ni makbul. Aku teraniaya...
'pt3 kau takkan baik' aku bermonolog.

Jujur aku cakap. Aku suka dormmates aku. Aku suka orang datang dorm aku.
Meriah sikit... Taklah sepi je...

So, aku nak nasihatkan.
Asrama tu kita kongsi beratus orang.
Bukan kau seorang kawan.
Jadi tolong hormat orang lain.
Kita kongsi dunia yang sama walau jalan hidup tak serupa.


********

Memang. Memang semua manusia tak sempurna...
Tapi janganlah jadikan alasan 'aku tak sempurna' tu sebagai tembok penghalang untuk kau sempurna dia mata Allah...
Berusaha ke arah kebaikan dan menggapai keredhaanNya...

Apa yang kau bagi kau akan dapat balik.
Kau buat ibadat, insyaAllah syurga ganjarannya
Kau buat maksiat, tunggu jelah azab seksa yang tak terperi sakitnya..

Tarbiyah tu memang sakit pada awalnya.
Tapi bila kau dah mula serasi, dah mula menerima.
Kau pasti akan merasai manisnya tarbiyah ^^

Macam elektrik.
Pernah rasa rumah kau blackout pada waktu malam.
kau teraba-raba dalam kegelapan.
Bila tiba-tiba ada elektrik balik.
Kau rasa apa? Yeah mata kau sakit sebab kena pancaran sinar cahaya lampu.
Tapi lama-lama kau akan gembira

Macam tulah nasihat dan peringatan
Memanglah mula-mula dapat nasihat susah nak terima.
Dan lama-lama, lepas kau hadam, kau akan jumpa kemanisannya.


******


Kat sekolah, aku bukanlah budak Badar
Bukan dari badan Dakwah...
Kejut orang subuh, sahur, solat berjemaah...
Itu bukan kerja aku.
Tapi tak bermakna aku tak boleh berdakwah.
Dakwah itu wajib bagi setiap insan yang bergelar Islam.

Sesulit mana pun urusan kau.
Tetap percaya.
Tuhan ada dengan kau...
Kenapa perlu lemah?

Percayalah.. Engkau tetap akan pulang.
Kembali kepada pencipta.

Berjalan kalau kau tak mampu berlari.
Merangkak andai kau tak gagah melangkah.
Apa yang penting, kau berusaha.
Terus bergerak ke hadapan.
Jangan berhenti di takuk lama.
Istiqamah dalam meneruskan kehidupan.

kuatkan hati walau ujian seberat batu.
Seberat-berat batu, mungkin dosa kau lagi berat.
Seteruk manapun zaman silam kau.
selagi kau bernyawa,
kau boleh dekatkan diri kepada tuhan

Bila lutut kau lemah, kau jatuh
Jangan lupa untuk bangun.
Kuatkan hati. Cekalkan jiwa.
Sungguh Allah maha Pendengar

Cerita pada Allah
Luah pada Allah
Minta pada Allah

Jangan putus asa dengan rahmat Allah

Hidup ni tak lama.
Mungkin kejap lagi, esok, atau hari berikutnya giliran kita kembali.

"Boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu,
walhal itu baik bagi kamu.
Boleh jadi kamu menyukai sesuatu,
walhal itu tidak baik bagi kamu."
-Al-Baqarah: 216-


Tuhan tahu sedangkan kau?
Disebalik perkara yang berlaku...
Tuhan tahu yang terbaik buat hambaNya...
La Tahzan.. Allah bersama dengan kita

Jangan bergantung pada awan.
Dan jangan bersandar pada lalang...

"Sometimes Allah allow us to fall because there is something
down there we're supposed to find.
Right?"
-Hazzantshaa-



"Kenapa manusia memilih rupa?"
-FarishaFatin-

"Sebab manusia tu sifatnya suka benda yang indah..
Terpikat pada keindahan yg terzahir.
Menilai dari kulit, bukan dari isi...
Manusia ada 2 mata.. tapi terhad kepada luaran saja...
Manusia mempunyai mata lagi tapi tak diketahui bilangannya.
Tapi mampu melihat tembus ke dasar rupa manusia..."
"Apa dia?"
"Mata hati"

Nak untung, pilih dari hati.
Memilih yang dekat dengan ilahi.
Baru chomey hidup kita. 
Tak gituhh? :)



PT3 semakin hampir.
Dan kunci kejayaan adalah solat.
Sesibuk mana pun kau belajar, jangan pernah tinggal solat.
Doakan saya ^^

Selamat hari raya Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin

Wednesday, May 13, 2015

Tahanlah sikit

Bang! Bang!
Bunyi tembakan bertalu-talu kedengaran....

Boooom.....

"Weh Najmi. Fokuslah! Nanti tentera Israel nampak kita guane?" Marah Naim
"Kita kat mana ni?"
"Hang lupa dah? Bom tadi buat kepala hang terhentak kot. Kita ni kat Gaza. Nak bebaskan Palestin." Balas Naim
"Oh haaa aku ingat."
"Cepatlah."
"Nak pi mana?"
"Kita pi cari Wan dgn Aimie. Dia berpecah dengan kita tadi."
"Haa jom."

Peng!

Bidikan Irfan tepat ke kepala seorang tentera israel.

"Headshot~" Irfan meniup hujung Machine-gun-nya...
"Najmi, Fokus. Kalau tak dah melayang nyawa kau tadi." Pesan Irfan
"Ok captain." Aku memperkemaskan pegangan M16.

Aku mengikuti Irfan yang sedang berjalan di celah-celah runtuhan batu sambil memerhati kawasan sekeliling...
Keadaan amat bahaya. 
Tanpa disedari..Ada 7 orang tentera Israel mengepung laluan kami.

"Woi. Letak senjata.Angkat tangan atas kepala!" laung seorang tentera israel yg lagaknya seperti ketua.
"Taknak.Arahan biar bijak sikit. Kau nak kitaorang letak senjata ke letak tangan?" Aku membalas kata2nya
"Kau fikir kami takut mati?" laung Naim pula...
"Kami mati syahid. Mati yang mulia. Bukan macam kau." Irfan menambah...
"Tak guna. Tembak mereka" arah ketua tentera itu lagi...

Peng peng peng peng.......



Ketujuh-tujuh tentera israel tersungkur ke tanah.
Kelihatan di belakang mereka Azam,Wan,Aimie dan Joma sedang memegang AK47..

"Cepat ikut kami. Tentera yg lain mungkin dtg sini nanti.." ajak Azam

Kemudian kami terjumpa dengan Aidiel yang memegang MG34 dan Kimi yang membawa Tavor...
Adli memegang M4 Carbine.
Naqib dan Fahmi menggunakan senapang Scar.
Afiq dan Cebe memegang dua pucuk pistol. Masing2 di tangan kanan dan kiri.

"Allahuakbar."

Seorang mujahidin Palestin bertakbir. Diikuti oleh Haiqal di belakangnya sambil membawa Dragunov...

"Kamu takut mati kerana Allah?" soal mujahidin itu.
"Tak!" Kami balas..

Skuad!
"Matlamat kamu?"
"Allah!"
"Teladan kamu?"
"Rasul!"
"Perlembagaan kamu?"
"Al-Quran!"
"Jalan juang kamu?"
"Jihad!"
"Cita-Cita tertinggi kamu?"
"Mati di jalan Allah!"

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

Dia senyum. Sambil mengangkat Bushmaster ACR, dia melaung.

"Free palestine! Allahuakbar!"

Kami menyusup perlahan-lahan ke celah2 bangunan yang runtuh...
Peng peng! Tembakan demi tembakan dilepaskan.
Tentera Israel semakin ramai...
Kami terus menerus membalas serangan...

Peng!Peng!

Aidiel dan afiq ditembak di peha dan betis...
Adli dan Fahmi segera memberi bantuan..


Kimi segera membalas tembakan...
Dragunov Haiqal lincah menembak ke arah tentera Israel....
Walaupun bilangan kami sedikit namun bilangan tentera Israel yg dibunuh lebih ramai.
Azam mengangkat sebuah bekas yang sebesar peti ais....Takpa dia sado ^^
Didalamnya berisi bom tangan,Mine, dan beberapa jenis senapang yang dicuri dari berek Israel..

"Cepat amik...Amik yang tahu guna je. Kalau tak membazir."
"Camne nak pakai bom tangan ni?"
"Tarik picu tu, baling. Dalam 7 saat dia akan meletop.Hati2.."
"Baiklah Leftenan Azamuddin. Nasib kau masuk askar. Tahu juga pasal senjata2 ni." balas aku...Azam senyum

Boom....
Satu peluru berpandu menembak sebuah bangunan....
Serpihannya menghempap kaki Adli dan Aimie.....Cebe membantu Adli yang patah kaki...Aimie cedera parah..
Fahmi mengawasi keadaan sekeliling....Aku berjaya menembak 4 orang tentera Israel...


Tiba2 kedengaran bunyi helikopter

Aku,azam dan joma menyusup masuk ke dalam surau kecil...

Booom!!!

Azam tercampak...Joma terduduk...Aku terbaring....

"Azammm.....Jomaaaa....Najmiii....." suara jeritan kedengaran...

Azam patah kaki....Joma melecur separuh badan....
Yang lain luka ringan terkena serpihan bom...

Aku pandang tangan kanan....
Hancur paras siku...
Sebelum pandangan mula kabur..
Aku lihat kelibat Irfan dan Naqib..
Sebelum semuanya gelap....
Bersama kesakitan yang tak pernah aku rasa sebelum ni....


Innalillahiwainnalillahiro'jiun
cc to AlifFetih


***************** 

Tahu apa?
Aku balik harini...(5/5/2015)hehehe padahal semalam (4/5/2015) aku baru 'singgah' Sasem...
Tapi, bukan sengaja balik...

Ada cerita...
Ada kejadian...
Ada sesuatu...
Yang tak dijangka berlaku...

Tangan aku luka dalam... Kena jahit...
Dua jahitan...
Sebab termasuk dalam kipas... bukan sebarang kipas...
Kipas besi...Ahaha

Tak, bukan tak ada kerja...
Aku nak sambut al-Quran daripada terjatuh daripada tiang surau. 
Kebetulan rakanku bangun, terlanggar kipas! Dan...
Tinggg!!!!*bunyi besi berlaga

Al-Quran berjaya aku sambut.
dan

"Eh, ada darah..." satu suara tarik perhatian aku

Aku pandang tangan kanan. Darah sampai pergelengan tangan...Waaahahahaaa
Cepat2 aku berlari ke tempat amik wudhu... Basuh luka..
Sakit jangan ceritalah...
Aku selak luka tu, nampak daging..
Hancur separuh...Naqib datang... Yes hero datang!

"Najmi, kau ok tak ni?"
"Taaaaa.....arghhhh.....Naqibbudin, cari cikgu cepat..Aku nak pergi Hospital"
*Naqibbudin panggilan glamour Naqib yg hanya aku guna...

Naqib dan afiq pergi mencari cikgu...Usai solat Maghrib aku dan Naqib pergi ke hospital bersama Cikgu Azizah...
Wad Kecemasan... Inject di tangan kanan...Di jari...
Dan aku dapat lihat secara live jarum bengkok seperti mata kail menusuk daging untuk menjahit tangan aku....



"Awak nak jahit ke gam aje?"
"Jahitlah doktor.Gam nanti kena air tanggal."
"Jahit? Nak bius tak?"
"Nak doktor." Secepat kilat aku menjawab.
"Betul nak?"
"Kenapa?"
"Kalau saya bius, awak sakit.Nanti saya jahit, awak sakit lagi.Dua kali awak sakit."
"Bius ajelah doktor...

Jarum dikeluarkan.Gunting.Kapas. dan cecair apa ntah...

"Awak sekolah sains kan? Mesti pandai kan?"
Aku senyum sahaja.
"Awak kenal Ibnu Sina?"
"Tokoh perubatan islam?"
"Haa betullah tu.Awak rasa dia doktor ke tak?"
"Tak. Dia cuma cipta formula kesihatan dan perubatan."
"wah pandailah awak.Knapa dia tak jadi doktor?"
"Tak tahu."
"Sebab dia nak pahala berpanjangan.Selagi ilmu dia doktor pakai, selama itulah dia dapat saham."
Aku senyum lagi.
"Doktor tak takut darah?" soalku tatkala melihat jariku dijahit.
"Eh takut.Kalau boleh saya nak lari.Tapi kalau saya lari sapa nak rawat awak?"
Kami ketawa.
"Dah siap. Nanti pergi bilik doktor balik.minta ubat."
"Eh dah siap?"
"dah...ke awak nak saya jahit lagi?"
"Ahahaha, yelah2... terima kasih doktor."










 Sepanjang hidup kita dari awal sampai akhir mesti ada dua benda.
Apa dia?
Redha dan sabar....

Redha dengan segala ketentuanNya dan sabar menghadapi dugaanNya...
Come onlah broo....Setakat luka, then kena jahit, dah tak tahan?
Ahaha...

"Kau tengok orang kat Palestine ni. Darah satu badan. Kulit luka. 
Takda pun doktor nak rawat. Tapi depa rileks ja."
"Kenapa?"
"Depa redha dan sabar dengan ketentuan rabbul jalil...Depa lagi suka mati. Mati syahid bukan senang nak dapat."


Setiap kali jari aku rasa berdenyut...
Aku ingat balik perjuangan orang Islam di Gaza...
Dan sakit luka aku hilang...
Bila bayangkan betapa hebatnya dugaan yang mereka kena hadapi...
Bila lihat besarnya ujian yang menimpa...
Ah, luka aku sikit... Jauh beza dengan mangsa kekejaman israel laknatullah tu...
Tapi yelah...macam intro entri ni...
Aku sendiri terbayangkan suasana perang kat sana...Sampai masuk mimpi..ahaha

Tapi, ya, aku kena kuat....
Aku tak boleh lemah...
Walau kadang2 kita jatuh...
Kena bangkit!

Doakan saya untuk peperiksaan pertengahan tahun....
Allahumma Amiin

p/s : Kebanyakan artikel ini ditulis menggunakan tangan kiri.Maklumlah tangan kanan injured. XP
Ehem, Makin kukuhlah alasan nak gantung kayu hoki ;)

Sunday, April 19, 2015

Ujian kehidupan perkara biasa




"Hidup kita ni macam di atas kapal"
"Maksud kau?"
"Kapal, erm siapa yg mengemudi? "
"Nakhoda"
"Nakhoda itu adalah kita"
"Lagi."
"Kapal itu adalah perlakuan kita, kita kena kemudi kapal dengan betul"
"Kalau salah kemudi?"
"Hanyut. Kita akan hanyut.. Lebih parah, karam terus.


Ujian.....
Banyak 
Kenapa adanya ujian ?
Allah tak sayang kita ke?
Allah zalim kepada kita ke ?


"Bro, pernah doa nak jadi kuat tak ?
Pernah diuji ?Kalau pernah maknanya 
Allah dah makbulkan doa kau....."


Biasalah manusia....
Diuji sedikit, mengalah....
Dihina sikit, putus asa
Ditegur, tak puas hati


"Patutkah manusia menyangka yg mereka akn dibiarkan dgn
 hanya berkata " Kami beriman ",
 sedangkan mereka tidak diuji ( dgn sesuatu cubaan )
 29:2 

Belajar redha....
Apa itu redha ?

Redha tu bila kau berhenti tanya tuhan "Kenapa "

Kecik2 dulu pun aku pernah rasa...
Kenapa hidup menyakitkan...Kenapa cuma aku?
Dan aku fikir balik, ada jawapan untuk persoalan 'kenapa cuma aku?'

"Sebab aku luar biasa"


********


"Bro, aku kena jadi ketua kelas"
"Wah, baguslah. Aku tumpang bangga dengan akhi NajmiHunwick ni"

Aku diam.....

"Tak, aku.... aku..."
"Apa dia?"

Aku diam lagi...

"Aku takut tak dapat jalankan amanah." ujarku jujur
"Siapa yang pilih kau jadi ketua?"
"Cikgu"
"Haa, cikgu percaya kat kau, kau tak percaya kat diri kau?"
"Tak, bukan macam tu..."

Tiba2 bahuku dielus perlahan.

"Najmi, aku tahu kau tak suka di pimpin dan memimpin....Tapi cuba kau qowiy. Aku tahu kau boleh..."
"Aku takut riak"
"Hei, dengar ni. Jadi ketua bukannya satu kemuliaan. Tapi satu amanah. Suka tak suka kau kena! "

Agak agak boleh terima tak cara aku?
Kalau semua orang buat cara sama, biarlah aku lain sikit...
Baru rare....

Hidup kita ni macam kapal yang sedang belayar...
Dan kita adalah nakhodanya....

Pernah dengar nasyid Zulfan yang bertajuk Bahtera Hamba ?
Kalau tak saya sarankan anda search di Youtube dan hayati liriknya....

Aku hadam,telan semua nasihat...
Terima kasih atas ingatan...
Terutamanya dari adik tu...
Petah berkata-kata...

Tapi kalau tak ada bahasa kesat and kasar, mungkinlah lagi sedap didengar, ditelan...

Pesanan buat diri khususnya...
Menasihati masa marah juga kurang bagus...


"Bro, aku nak bagitau ni."
"Cakaplah."
"Tulang pinggul aku retak."

Tersentak... Dia pandang aku..

"Retak? How can it be?"
"I don't have any idea."
"So kau tak boleh bersukan lah tahun ni? "
"Nampak gaya macam tu lah."


******

Ada masa, jatuh juga satu sumber kekuatan.
Percaya?
ok mcm ni, kalau kita tak pernah jatuh, kita tahu tak mana titik kelemahan kita?
Kalau kita sentiasa di atas, kita dpt rasa tak berada di bawah?
Bila kita gagal, baru kita dpt rasa manisnya nikmat kejayaan...
Sebab tu jatuh juga sumber kekuatan

Aku amik dari pengalaman aku sendirilah....
Main hoki, asyik kena marah, maki, salah sikit kena hina...

"Woi kau buat rumah batu ke kat atas tu ?!?!"

Sampai aku dapat teguran yg agak kasar...
Felamaks, luluh hati aku dengar perkataan tu....
Tapi sejujurnya aku suka. Sangat suka....
Bila aku ulang balik ayat tu aku terharu, gembira, Kagum, terkejut, sedih dan macam2 pencampuran perasaan...

Jadi aku cuba recover balik diri aku....
Mana silap aku? Apa salah aku? Di mana kelemahan aku?
Dan aku perbaiki kelemahan itu, ejekan aku jadikan pendorong....
Hasilnya, aku berjaya menjaringkan 6 gol pada tahun 2014....
*bukan nak puji diri sendiri hebat, tapi cuba cari sudut positif okeh?

Kawan,
Kekuatan sebenar kita bila kita tak rasa bangun qiamullail tu satu bebanan.
Bila kerja dakwah yg susah itu masih dirasa satu nikmat.
Sebab bukan semua orang dpt rasa nikmatnya dakwah tarbiyah.
Jadi, sebagai yg terpilih,
kenapa sikit sangat bersyukur

-mato-


Jika kita memikirkan di sebalik kesusahan pasti akan ada kesenangan , kenikmatan atau keriangan, maka sisi tersebut boleh menyebabkan kita semakin hampir dengan-Nya.

Ganjaran bagi orang yang bertaubat dari lumpur dosa itu hanyalah syurga...

Banyak mana pun dosa kita pernah buat Allah sedia untuk ampunkan.
Tapi syaratnya satulah...
Minta pengampunan tu pada Dia. Allah tu ghaffur.... Maha pengampun....
Dosa besar bumi pun, keampunan Allah lebih luas

Tergelincir ke gelombang maksiat bukan alasan untuk terus duduk...
Keluar dari maksiat tu. bersihkan diri...
Ingat, keampunan Allah itukan jauh lebih luas...
Yakinlah, Allah tak pernah mungkir janji.

Kalau sibuk dengan study, kerja rumah, sukan sekalipun, solat jangan tinggal...
Baca Quran paling kurang sehari satu muka surat. Boleh? (pesanan buat diri sendiri khususnya)
Jatuh banyak kali pun bukan alasan tak boleh bangun semula.
Okey? Senyum =)


"Aku bukan malaikat. Aku bukan nabi. Aku ada dosa. Jangan puja aku, aku tak layak dipuja. Jangan agungkan aku, kelak kau kecewa."

Friday, March 13, 2015

Dulu....




Harini tak ada niat nak post entry pun...
Tapi sebab ada permintaan yg tak berhenti dari pembaca,
aku pun cuba tulis... tapi tak banyak....sebab nak simpan idea untuk entry yg akan datang
Benda dah tertanam...
Cuba cari balik apa.....
Tanya pada diri... iman apa khabar?


Aku penat, lalu aku tanggalkan earphone.

Laptop aku matikan. Topi dan cermin mata hitam aku tanggalkan....
Jam tangan aku longgarkan...bukak,, campak atas katil...
rebahkan badan atas katil...
pejam mata.

Kadang bukan apa.... aku cuma nak kongsi.
Sebab dgn Menulis ada lelah yang aku luah.
Ada penat yg brubah jd kuat

Cuma dlm kesibukan, jgn lupa dua perkara

Satu
Jgn lupa urusan kita sebagai hamba.
Jgn lupa tugas kita sebagai hamba.

Dua
Jgn lupa urusan kita sebagai manusia.
Jaga hak hak manusia di sekeliling kita.


moga2 dlm kesibukan terselit juga bahagia.
sebabnya bahgia ada dalam banyak cara

Dah, jgnlah sedih bila ditimpa musibah.
Kita kan ada Allah.
Dia tak pernah tinggakan kita.
Jadi kau jangan tinggalkan Allah

Walaupun manusia,kawan2 kita lain jauhi kita. 
Walaupun manusia lain bencikan kita. 
Walaupun orang yang kita sayang tinggalkan kita.
Yakin dan percayalah Allah masih setia bersama kita

Tangan kanan sentuh dada. Sakit. Pejam mata kuat kuat.
Lafazkan, walau perlahan....


"Sangka baik dgn Allah. Walau mati di tengah jalan, pasti segalanya 
sudah tertulis Dalam aturan. Bahawa segala yang berlaku,
Pasti ada hikmahnya yang aku sendiri
belum tahu.
Yakin,
Allah itu tak pernah salah"

-Nik Haseef Irsyad aka Chad-

Aku minta maaf.
Aku kurang sihat.
Tak larat nak buat entri ni jd menarik dan banyak pengisian.
Maaf.
tapi, tak....
Aku takkan give up.
Selagi diberi kekuatan,selagi tu takde alasan untuk aku berhenti

Dan aku nak beritahu...
Yang ini bukan entry mintak simpati.
Cuma saja2 nak berkongsi cerita...
Dah tak tahan terbuku lama dlm dada...

kalau aku nak mintak simpati dah lama aku tweet, buat moment, update status betapa sakit bila diuji dengan ujian kesihatan

Aku nak minta maaf sebab tak selalunya bersikap matang.
Aku nak minta maaf bila tweet aku lebih kepada unsur syok sendiri.
Aku nak minta maaf sebab ego ni kadang kadang tak terbendung
Aku nak minta maaf bila ada mesej yang tak terbalas

Maafkan aku atas semua perkara.
Dah,
Janganlah risau,
sakit ni tak serius.

Kawan,
kalau suatu hari aku mati nanti, boleh tak tolong doakan aku?
Aku bukanlah seorag yg tegas. Bukan juga seorang yg kuat berdakwah
Aku pun pernah lalui zaman jahiliyah.
Aku pernah rasa dikongkong buat sesuatu...
Tapi aku buat juga senyap2, biar takde siapa yang tahu...

Aku pernah kena panggil dengan cikgu, masa darjah enam.
'Baru nak kenal dunia' kononnya.
Aku...
ah malas pula nak cerita...
Sebab masa tu semua benda aku dan kawan2 nak cuba...
Termasuklah benda yang Allah tak redha.
Anak cikgu pun terlibat sama.

Aku pernah dipukul, dirotan, disebat, dilempang, dan macam2 lah...
Konon nak 'basuh' aku.
Tapi tu cuma buat aku lagi bencikan apa yang Rasulullah bawa.
Kekasaran org 'agama' lah yg menjauhkan aku dari agama.

Dan, ya
Aku masih tak puas hati.
Perkara tu buat aku benci dakwah tarbiyah.
Aku mula benci Islam.
Aku dah benci so called ustaz ustazah
Aku sangat benci org yang mengaku dia pendakwah

Tapi akhirnya ada orang yang sudi, sudi genggam tangan aku lagi.
Sudi untuk pimpin tangan aku. Sudi berjalan dengan aku.
Sudi teman aku kembali semula kepada fitrah manusia,
sukakan kebaikan

Dakwah dia guna kelembutam
Dakwah dia gunakan kasih sayang
Dakwah dia ajarkan aku betapa Allah tu tak zalim dan kejam
Dia beritahu aku Allah terima taubat setiap hambanya
Dia yakinkan aku bahawa pintu rahmat Allah tu luas seluas luasnya
Dan aku mula berpegang pada
Kekerasan takkan boleh melembutkan yang keras...
tapi memeceahkan


Dengan kesabaran dan hikmah, yg pecah tu dicantumkan balik.
lalu dibentuk menjadi sesuatu yg berharga 

Dalam berdakwah perlukan masa.
Dalam berdakwah perlukan tenaga.
Dalam berdakwah perlukan kesabaran
Dalam berdakwah perlukan ilmu
Bukan boleh ikut suka


Cara dakwah yg betul betul hebat baru dapat meresap ke dalam hati...
Macam apa yang nabi Muhammad Saw buat dahulu...


**********

Dah dekat musim periksa...
mohon doakan aku...

Jangan marah kalau aku tak balas email...

Mungkin masa tu aku tengah periksa....
Sama ada periksa di dunia...
atau
Periksa dalam alam kubur

Tuesday, January 6, 2015

Tahun Baru ^^



Current mood : ngantuk



Selalunya bila orang tag aku, aku memang malas nak post entry.
Tapi kali ni aku memang tak di'tag'.
Tapi tangan gatal nak amik...ahahaha

ok tahu intro melalut so abaikan...haha
Aku jenis suka describe diri sendiri.
Tapi dalam hatilah....ke duduk sorang2 fikiran terbang melayang...

Ok perasan hensem+Cute+sado macam ZulAriffin :3

Harini sebenarnya takde idea pun. Sebab nak curah idea tu kat entry yg akan datang.
Tapi takpe, malam yg ditemani cahaya rembulan *jiwanggg jappp ni aku bersemangat nak menulis menaip
Tpi jgn tanyalah kalau entry ni agak melalut lalut kelaut sebab aku tak ada main idea....
jadi aku menaip ikut apa yang terlintas dalam pemikiran aku ok?

10 perkara tentang aku
*tapi macam cerita perangai pelik aku :3 <kucing mabuk

takde introduction di sisi sini dan aku terus ke nombor perangai pelik aku, yang aku nak cerita ja...
Macam cerita Hagemaru Hageda tu pulak, ahahaha



1. Rasa dunia tak adil sebab ' Kenapa kena sekolah 5 hari seminggu ' walaupun dah tahu kenapa.

2. Jealous kalau adik dapat barang yg lebih mahal/canggih dari aku. Even aku anak sulung, aku tetap manja tahap melampau tapi aku diam je... dah diam diam 

3. Suka buat gaya banduan justinbeiber taylorswift ZulAriffin dalam bilik air lagi lagi bilik air

4. Benci cerita sinetron indon yang asyik berulang jalan cerita sampai beratus episod tapi tak habis2

5. Aku benci sinetron. Eh, dah bagitahu kan ?

6. Suka tengok kasut cantik *sekadar tengok je sebab tak dpt keizinan beli / takdak duit tapi sangat malas nak basuh kasut lagi2 kasut sekolah. Cuba tanya kawan2 aku. Pernah tengok kasut aku putih berseri kat sekolah? ok tipu kasut aku warna hitam haha

7. Online kalau boleh nak 24/7 non-stop. apadahal? aku tak buat papeeee ponn

8. Peminat setia Zul Ariffin ( tu pasai aku suka mention nama dia )
p/s : tak bermakna aku gay ok. pelis ah

9. Tabiat dari kecik suka gosok siku n picit jerawat -..- Pelis, tiada unsur 18SG di sini!

10. Beristerikan Taylor Swift aka Syada Amzah
p/s : Syada ai minat u dari kecikkk lagii

11. No 10 tu tipu part isteri tapi yg ai minat Syada tu mmg betui


12. Berdarah dan berwarna merah, kacukan inggeris dengan taylor swift :P

13. Dah lebih sepuluh ea? aku stop laa

14. Aku kata nak stop !

15.Yeah,aku dah 15 tahun.




tu je kot nak taip. Harini rasa letih tapi entah nak post entry gak...
Dah lah lepas ni nak pergi interview.
Ada orang nak amik aku jadi pelakon cerita RinduAwak200darjahcelcius...
ahh tak habis nak menipu

Aku teringin nak describe diri sendiri....
Yelah kadang kadang aku ni blur sikit pasal diri aku...
Pernah terjadi bila org tanya nama aku.
Macam ni..

Budak x : Hai 
Aku : Hai
Budak x : Sapa nama ?
Aku : Apa tah nama aku eh ?
Budak x : *last seen
[ ( hahaha dengan banglanya aku tipu hampa ) ]



Ok ok nak mula cerita 'cerita seharian' aku sebab entry ni macam pendek je

1. Bangun pagi kadang2 tak pernah mandi dulu, lepas sembahyang on phone lepaskan waktu syuruk then tidur balik.
2. Kipas / Lampu / Aircond suka nak dlupakan untuk ditutup. Bila bil melambung memang semualah tuju kat aku
3. Lepas mandi lepak dalam bilik baru n adik aku masuk lepak sesama. Pernah juga lupa nak gosok gigi. JANGAN bayangkanlah macam mana aku cakap dengan adik2. 
(Ya Allah perkara paling jijik dalam hidup -_- )
4. Lepas tu on laptop lancarkan Google Chrome. Yang aku selalu hangin bila typing error. Contoh nak taip 'www.facebook.com' aku pi taip 'wwwwwww.facebook.com' tu kalau terlebih huruf W kira ok lagi. Kalau macam ni 'www.youjizz.com' typing error ?
5.Perut menghasilkan nada dering melankonik ataupun mendayu dayu
6.Pergi dapur tengok atas meja nasib baik ada makanan...maklumlah bangun lambat terlepas sarapan.
7. Aku dengan rasa tak bersalah terus bukak internet sampai mak abah membebel suruh tutup. Tu pun kalau aku nak tutup.
8. malam lagi rancak aktiviti dgn internet...ahaks..hangin dia bila phone aku jammed. Memang nak aja suruh Atulee taekwondo phone aku waima aku pun rasa nak meng'kung-fu'kan phone aku tu walaupun sebenarnya phone aku tak bersalah.
9. Lama2 on dah mula bosan dan merancang strategi untuk beradu
10. Sebelum tidur aku berimaginasi iaitu fikir nak mimpi aka satgi...tp hampeh lepas berpenat lelah imaginasi aku langsung tak menjelma menjadi mimpi. Jadi aku hanya bermimpi "KELAM" ataupun langsung tak bermimpi...buang karen dan menambahkan bilangan jerawat yg ada laa...

*****

ok tu cerita 2014...sekarang ni tahun 2015...
makin tua dah aku...
harap2 tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya
Aku nak jadi lebih baik....
Azam yg tak berubah sepanjang tahun

"Aku nak mati dalam iman"

Isi usrah hari ni menyentuh hati.

"Sahabat, masa makin lama makin suntuk, mati makin dekat. Hidup di dunia tak lama.
Kenapa kita berlama-lama dengan dosa ?"

Macam mana nak jadi baik, kalau fikiran asyik pada maksiat ?
Macam mana nak jadi soleh ?
Kalau fikiran cuma pada 'aku tweet islamik ni supaya dapat banyak retweet ?'

*jatuh gaung*

Orang tanya, apa kemanisan tarbiyah?

Maka jawapannya,
Tak ada yang dapat rasa kemanisan tarbiyah,
Kalau pada awlnya tak rasa kepahitan mujahadah

Nak tinggal apa yg kita suka ingat senang ke ?
Tapi aku lupa, masalh sebenarnya,
Bukan kita yg suka....
Tapi nafsu

Blame nafsu ? ahaha

Tak, bukan seratus peratus salah nafsu.
Salah diri kita.
Kenapa boleh kalah dengan nafsu ?

"Iman aku senipis tisu mungkin"

Alasan sama aku beri.

"Kau lupa? Walaupun tisu tu nipis, tapi masih mampu serap air. Kau pun mesti mampu serap ilmu tarbiyah dalam usrah"

Senyum

"Macam mana nak cari jalan untuk berubah ?"
"Cari jalan yang dimulakan dengan pintu taubat"

Kalau kita kata, "Ala bro, sekarang enjoy. Tua nanti taubat lah bro."

Meh aku bagi satu ayat

"Dan Allah tidak akan tangguhkan (kematian) seseorang apabila waktu kematiannya telah datang."
Al Munafiqun : 11

So maksudnya.
Belum tentu lagi ajal kita masa kita dah tua nanti.
Boleh jadi sekejap lagi ?
Boleh jadi esok. Tiga bulan lagi ?
Tak kira umur, tempat, pangkat, tak kisahlah hensem ke tak, sampai masa kita akan pergi juga.


Dan aku harap tahun ni aku akan lebih dekat dengan tuhan.
Antum antumna semua boleh tolong doakan?
InsyaAllah

*Dah dah! tutup langsir, curtain. tingkap dan pintu. Si Najmi nak beradu *
cehh podha

Selamat menempuhi kehidupan
Salam sayang 
Najmihunwick
Tomato



"Aku nak mati dalam iman"

Labels

Perasaanku (16) Sayang (11) Ujian (10) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX