Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Saturday, July 4, 2015

Atuk

Image result for tanah perkuburan islam


"Hari ini,kami tinggalkan kamu kepada Allah,
Tuhan Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Semoga Dia melimpahkan kurniaannya kepada kamu.
Semoga kamu beroleh rahmat disisi-Nya."

"Selamat tinggal saudaraku.Hari ini tinggallah kamu disini
 berseorangan dalam kegelapan barzakh.
Hanya amalanmu di dunia ini yang akan menemanimu dan
menjadi cahaya menerangi kuburmu.
Kami serahkan segala urusanmu kepada
 Allah Rabbul Jalil."

"Ya Allah, Kau kasihanilah saudaraku ini. Ampunkanlah segala dosanya.
Janganlah diseksa akan mayat dia. Kurniakanlah kepadanya belas
 kasihmu yang telah Kau kurniakan kepadanya dan kepada kami di dunia ini.
Ya Allah, hanya kepadamu kami berserah
 akan saudara kami ini."


Aku berasa sebak mendengar bacaan talkin itu...
Empangan yang aku cuba tahan akhirnya pecah juga....
Berjurai-jurai air mataku tumpah...
Ibu dan juga ibu saudaraku cuba menenangkanku...mereka memelukku


***************************



"Mi, cepat bersiap. Balik kampung."
"Kenapa abah?"
"Atuk.......dah tak ada..."

Aku terkedu...

Petang tu...selepas solat maghrib kami bertolak ke kampungku yang berada di Melaka...
Ayah aku terus memacu kenderaan yang kami naiki selaju yang boleh...
Sesekali aku menoleh ke arah meter kelajuan yang mencecah 120-140 km/j di jalan kampung itu...
Aku memegang seat kereta...bimbang dengan kelajuan kenderaan sebegitu di jalan kampung...
Kalau di lebuh raya takpa.....

tapi apa yang pelik?
2 Jam baru sampai....
Kebiasaannya 1.30 jam sahaja....

Sesampainya di rumah atukku,aku melihat ada beberapa orang berada di dalam rumah...
mengelilingi sekujur tubuh...
Insan yang aku sayang....
Insan yang aku rapat dengannya...
Dah tak ada

Ayah aku terus mendapatkan atukku...mencium dahinya
Dengan penuh kasih sayang seorang anak..
Aku segera ke sisi tubuh atukku....
Ku ciumi dahinya...sejuk....
Muka arwah berseri-seri....dan ada senyuman....

Malam tu aku tak boleh tidur...sekadar tidur2 ayam....

Lepasni dah takda lagi gurauan dia...
Lepasni dah takda lagi ciuman kasih sayang darinya...
Lepasni dah takda lagi peluang keluar bersiar-siar menaiki kereta kancil dengannya...
Lepasni dah takda lagi peluang untuk mengutip buah-buah kampung dengannya...
Lepasni dah takda lagi insan yang selalu menemani aku memancing...
Lepasni dah takda lagi duit-duit syiling untuk aku....

Ya...dia memang suka mengusik aku....
Ya...dia memang suka mencium aku,...
Ya...dia gemar membawa aku berjalan-jalan meronda kampung...
Ya...dia selalu membawa aku ke kebunnya...
Ya...dia selalu menemani aku memancing di tepi parit...
Ya...dia selalu memberi aku duit syiling jika aku ke rumahnya atau jika dia melawat aku....

Tapi tu dulu....
Kini tak lagi..takkan lagi.....
Yang pergi tak kembali...ya....
Aku kena ingat tu...

Sekarang ni aku sedang cuba untuk belajar....
Belajar untuk menerima....
perlahan-lahan....


'Kullu nafsi zaa iikatulmaut'
Setiap yang hidup pasti merasai mati



Pagi tu...aku sempat memandikan arwah atukku...

"Ami...Ami...."

Ayahku memanggilku...

Aku datang dan menyaksikan proses memandikan jenazah...
Sebelum ditanam selamanya....
Aku juga sempat menyembahyangkan arwah....
Mujur ayah aku pernah mengajarkanku cara menyembahyangkan jenazah....

Selepas itu aku mengikut menghantar jenazah ke kawasan perkuburan....
Sepanjang perjalanan dengan berjalan kaki itu...aku menangis....
Masa tu aku masih naif...aku masih tak dapat terima....
Dan apabila aku melihat jenazah diturunkan ke liang lahad dan kain kafan dibuka....
Untuk tatapan kali terakhir.......

Aku menangis...
Sebab takde sapa boleh ganti tempat arwah....
Ya takde sape......

Masih terngiang-ngiang kat telinga nie suara Arwah....
Masih terlihat-lihat bayang arwah....
Ah...apakah?

Sampai harini,,....apabila ada masa terluang....
biasanya lepas solat maghrib aku akan sedekahkan surah yassin...
dan Surah al-fatiha...
Sebagai pengubat rindu....

Dan aku percaya...
Dia mesti tengah perhatikan aku sekarang ni...

Al-fatihah....
Salam bin Lembek
73 tahun

Kita jumpa di syurga ya...

'*************'


ok Settle...
Sesungguhnya kematian itu sangat dekat dengan kita.
Bila berlaku depan mata,barulah pintu kesedaran seperti diketuk....
Barulah nak bertaubat sungguh2...
Barulah teringat semua dosa dan maksiat yang telah dilakukan....

Macam manalah agaknya jasad aku masa aku meninggal nanti?
Macam mana pulak orang bercerita pasal aku bila aku dah tak ada lagi?
Macam manalah urusan jenazah aku nanti?

Setiap yang hidup itu pasti merasai mati...
Aku jugak tak terkecuali...

Apa yang baik ambil jadikan pedoman...
Yang buruk buang jauh2 dari ingatan
Sesungguhnya saya hanyalah manusia biasa yang bila2 masa akan pergi dari dunia ni
Ke dunia baru yang telah dijanjikan Allah
Alam selepas kehidupan
Maaf andai terkasar bahasa atau tersilapp kata

Dan terima kasih atas ucapan takziah dari kamu semua

Selamat menempuhi kehidupan

Salam sayang,
Najmihunwick
Tomato

Labels

Perasaanku (16) Sayang (11) Ujian (10) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX