Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Thursday, September 28, 2017

Hujan



Prep malam.

Classmates aku semuanya busy study. Next week exam.

But I'm still on my chairs. 
Don't know what to do. Don't know what to feel. Because I don't know what's this feeling.
How to feel the feeling that I don't know? Haha.

It's just reeling in my minds. In my empty minds. 
And seriously I don't know what to write.
I don't know what's this feeling. And tonight I can't focus on everything.
Eventhough my homework.

I finally ran outside my class. I ran under the stair near the MPP room. 
I cried. In the dark. Alone.
I have to many things stucked in my head.
I take it all out with crying. May all the pain release with every drop of tears.

I went back into my class after 10 minutes crying. 
Syf saw my eyes reddish but she didn't asking about it. Of course she know.

I went back to dorm with Habib and Naqib. Sadly, I'm still crying all along the way back to hostel.
I can't stop this feeling from stracthing my heart. Hence, I can't express this feeling into words.

"Kau okay tak Najmi?" Habib tanya aku.
"Eh, kenapa nangis Najmi?" Naqib pula tanya.

I can't answer that questions within words. Because this tears are the answer.
The answer that I don't know what to say.

"Nak aku dukung tak?" Habib tanya.

Aku geleng sambil lap air mata dengan key Arsenal aku.


.

. . .



Menangislah. Kalau ia mampu redakan tekanan.
Menangislah, kalau ia mampu ungkapkan perasaan yang tak terkata.
Menangislah, kalau kau dah tatau nak kata apa.

Kerana tangisan mempunyai kuasa yang sangat hebat.
Bila kau menangis, sebahagian beban kau akan hilang.
Sebahagian sebal di dada akan berkurang.
Sebahagian lemah kau bertukar jadi kekuatan.

Dan jangan malu untuk menangis. Sebab orang yang tak boleh menangis ni hati dia keras.
Andai kata tak pernah menangis, paksalah diri untuk menangis.
Saat kau solat malam. Saat kau bertahajjud. Saat cuma ada kau dan Dia.


"Maka nyatakanlah atau sembunyikanlah perkataanmu, sungguh Dia Maha Mengetahui segala isi hati."
Al-Mulk : 13


***********

"Sampai bila kau nak guna dp kau ni?"

"Dp apa?"  " Instagram."

"Ouh, gambar kat OZ tu?"

"Yelah. Yang kau conteng tu. Aku tengok, dah dekat 2 tahun kau pakai dp yang sama."

"Kau perasan eh?"  "Mestilah. Aku kan fans kau." Naqi gelak.

"Hmmmmmmm." aku keluarkan keluhan berat. Perlahan, tapi cukup kuat untuk Naqi dengar.

"Jawapan aku masih sama macam dulu."

"Kau takkan ubah, selagi kau sayang dia?" soal Naqi. Aku cuba senyum.

"Kan dia suka orang lain." sambung Naqi. Aku diam. Belum masa untuk beri respon.

"Kau masih nak sayang dia lagi?"

"Kau takkan tak kenal aku?"

"Kau memang susah nak ubah benda eh?"

"Maksud kau?"

"Yelah, beg kau, dah lama kot. Koyak tapi kau jahit. Kasut nike kau ni. Tapak dah haus gila tapi still pakai juga. Dompet kau ni pun dah barai habis. IC tercicir sia-sia je. Bukan reti nak ganti baru."

"Benda kecik tu pun kau perasan eh?"

"Tak sekarang ni point aku, kalau kau sayang orang, lama juga ke nak ubah?"

Aku terdiam.

"Jawablah." gesa Naqi.

"Somehow sangat lama. Somehow tak berubah langsung."

"Sampai bila?"

"Tatau. Mungkin sampai aku mati."








"Argh, stress aku. Tepu weh hadap bio ni lama-lama." Nizam baling pensel atas meja.

Aku cuma menconteng-conteng buku latihan Pai. Dah lebih sejam aku buat soalan klon SPM.
Tepu lah juga.Hujan lebat di luar kelas.

"Mi, main hujan jom." pelawa Nizam.

"Hurm?" aku pandang Nizam.

"Jom ah. Bukan selalu." Nizam bangun dan menuju ke pintu.
Aku cuma mampu pandang classmates perempuan aku kat tengah padang, main hujan.

"Jom." aku bukak kasut dan stokin.

"Weh sabarlah." jerit Nizam apabila melihat aku berlari meredah hujan.

"Masuk longkang jom." aku terus masuk dalam longkang. Nizam pun masuk sekali.

"Ya Allah Nizam Najmi!" Yasmin menjerit dari kelas melihat kami kebasahan.

Aku cuma mampu senyum je masa ni.
Tak lama pun untuk kami basah lencun dengan air hujan, dalam longkang sekolah.
Haha, dulu kecik-kecik selalu main hujan. Sebab masatu tak terbeban dengan masalah.
Sekarang main hujan pun boleh demam sebab asid dalam hujan tu.
Tapi kali ni baru aku perasan, dah besar panjang pun masih boleh main hujan.
Even otak kau penuh dengan bebanan.

"Seronok ke bila berjalan dalam hujan ni?"

"Seronok." jawab aku ringkas. Nizam balas dengan pandangan yang meminta penjelasan.

"Sebab orang tak boleh nampak kita menangis."




Biarlah hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti.
Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan.
Dugaan dan rintanganlah yang mewarnai kehidupan.
Untuk mengecapi kejayaan, memerlukan pengorbanan.

Andai kehilangan aku suatu hari nanti tidak terkesan oleh deriamu.
Kenang saja aku dalam doamu.



.....


.

Thursday, September 21, 2017

Lari




"Hang ingat dak dulu, masa kecik-kecik?" soal Naqi pada Najmi yang sedang melayari perasaannya sendiri.

"Hmmm? Ingat apa?" jawab Najmi acuh tak acuh.

Dahinya sedikit berkerut, cuba menembusi otak Naqi untuk membaca pemikirannya.

"Hang suka panjat pokok."

"Hahahaha, memanglah. Aku hebat kot." balas Najmi. Hidungnya diangkat ke atas.

"Eh hang ni. Aku tau yang ajaq hang memanjat. Ni ha Naqiuddin bin Johari ni." Naqi tunding jarinya sendiri ke dadanya.

"Ehem. Anak murid awak tu dah kalahkan awak. Najmi lagi hebat dari Naqi sebenarnya."

"Fine. Amiklah sana. Hang ja menang. " Naqi mencebik. Najmi gelak panjang.

"Aku perasan satu benda bila hang panjat pokok."

"Padia?" Najmi alih tempat duduk. Menghadap Naqi.

"Hang tak pernah jatuh." balas Naqi ringkas. Najmi kerut dahi.

"Apa yang buat hang nak panjat tinggi-tinggi? Kalau jatuh tak ke naya?" soal Naqi lagi.

"Dah tu siap luka-luka lagi. Calar lah bagai." sambung Naqi lagi.








"Naqi, bukak selipar hang." suruh Najmi seraya membuka seliparnya.

"Apahal?" Naqi hairan.

"Kau nampak titi tu? Yang kat hujung tu?"

Najmi tunding jarinya ke arah titi kecil yang terletak kira-kira 100 meter dari tempat mereka berada.

"Nampak. Kenapa?" soal Naqi lagi.

"Sapa sampai sana dulu dia menang." Najmi terus pecut ke arah titi tersebut.

"Woi tak aci hang lari dulu." Naqi terus mengejar Najmi.

Langkah demi langkah diayunkan Naqi.
Nafasnya makin pendek.
Namun Najmi masih jauh di depan.




"Huhhhh huhhhh. Aduhhhh... Penatnyaaaa." Naqi tarik nafas dalam-dalam. Cuba membayar balik hutang oksigennya.

"Tahulah raja pecut dulu. Memanglah hang menang." Naqi tak puas hati.

"Takdelah. Aku yang hebat sebenarnya." balas Najmi.

"Asal hang suruh aku lari?"

"Cuba hang tengok kaki hang."

Naqi angkat sebelah kakinya.

"Ada luka. Aduh pedih pulak kaki aku. Tajamnya batu kerikil ni."

"Eh, tadi masa lari hang tak rasa sakit ke?" soal Najmi. Naqi terdiam. Kemudian Naqi geleng perlahan.

"Macam tulah hidup kita Naqi." sambung Najmi.

"Kalau hang fokus nak kejar kejayaan, nak kejar akhirat, hang takkan rasa sakit masa hang nak capai target hang.

Macam hang lari tadi. Fokus hang nak kejar aku kan?

Hang tak rasa pun batu-batu ni halang hang untuk terus kejar aku.

Yang hang tahu, hang nak juga kejar aku.

Tapi bila hang dah sampai, baru hang sedar sakit-sakit masa hang nak pergi sini.

Sama je macam hidup hang.

Kalau hang fokus nak kejar akhirat, hang tak rasa pun ujian yang datang ni jadi batu pemberat untuk hang.

Ujian yang datang tu hang boleh tepis gitu je.

Aku tak rasa gayat atau sakit bila panjat pokok sebab aku gembira duduk kat atas sana.

Aku boleh tengok bumi dari tempat yang tinggi.

Tapi takpelah. Yang penting aku lagi hebat dari hang. Hahahaha"

Najmi dan Naqi gelak

"Hang jarang give up buat benda yang hang suka."

"Salah tu. Aku give up juga. Tapi aku tak tunjuk. Aku buat benda lain, yang lagi besar dari benda yang aku gave up on tu."

"Kenapa aku tak pernah nampak hang depress eh? I means, hang tak pernah rasa sedih ke? Ke hang memang tak pernah ada masalah?"

"Bila masa pula aku tak pernah depress ni?" Najmi soal balik


"Tak bukan tak pernah sedih. Tapi hang tak tunjuk. Tapi aku masih boleh detect lah pasai senyum hang lain macam masa sedih.

"Aku tak tunjuk, sebab aku tak nak orang simpati pada aku. Aku nak usaha sendiri.

Orang boleh cakap apa mereka suka. Tapi mereka takkan faham.

Sebab mereka tak rasa.

Aku malas dah nak fikir sangat masalah aku.

Sebab bila aku fikir, sedih aku berganda.

So lebih baik aku biar je. Follow the flow gitu.

Sebab Allah kan dah atur hidup kita. "





.

.....

.....................



But i'm still keep on praying.
Pray for you.
Pray that you'll never give up on me.

And so me.
Pray for myself.
Pray that i'll never give up on you.

......

...

.

Monday, September 4, 2017

Stay or Leave




That terbakar-kecewa-sedih-patah hati-cemburu-marah dan sebagainya bila orang yang kita suka, suka orang lain.

Aku pernah cakap dulu.

Dalam hidup kau akan jumpa ramai orang.

Dalam hidup kau akan hilang ramai orang.

Termasuklah orang yang kau sayang.


When you try your best but you don't succeed
When you get what you want but not what you need
When you feel so tired but you can't sleep
Stuck in reverse



Kadang bila kita sayang dah orang tu, dia pula yang tinggalkan kita.

Kadang bila orang sayang dah kita, kita pula yang tinggalkan dia.

Paling sedih bila kita dah betul-betul sayang, tapi orang yang kita sayang, pergi.

Pergi dengan janji yang dulu dia beri.

Pergi dengan alasan, dah ada orang ganti.


And the tears come streaming down your face
When you lose something you can't replace
When you love someone but it goes to waste
Could it be worse?



Aku pun lalui benda yang sama.

Dan aku pun tatau macam mana perasaan suka tu boleh muncul.

Mula-mula aku abaikan. Sebab selalu kalau aku abai perasaan tu akan hilang sendiri.

Tapi kali ni perasaan tu sumpah lain macam.

Makin aku cuba nak lupa, makin aku ingat.

Makin aku cuba untuk tak peduli, makin aku tercari-cari.

Dan aku tatau macam mana nak mengelak.

Sebab aku akan jumpa kau juga, dalam kelas.


Lights will guide you home 
And ignite your bones
And I will try to fix you


To mi amor,

I really like you. A lot.

I know sometimes I mess up and do things that make it seem like I don't care but trust me...
You're my world.

But when you hurt me, you laughed.
And you left me for him as he promise you the world, while I promise you loyalty.

Thank you for loving me only when you needed someone to love you.
You led me to understand that in times of our need for love, our hearts are the most beautiful.
Thank you for leaving me when I needed you the most.
You led me to myself.
You led me to needing my own heart.
You led me to my voice.

Don't you ever think that I'll hate you.
You taught me more than any books could ever taught me.
About love, life and authenticity with my feeling.

When you give me Cadbury (i still keep it), food and gift.
When we exchanged the sticky note.
When we walk together on the track, two round during riadah and talking.

Our small, stupid conversations mean so much more to me than you'll ever know.

I love it when you talk to me first.
All I can say is you make me happy and I just love you.

Maybe it's okay to love you from a far.
I hope you find a love that build you, empowers you and strengthens you.

I hope you find a love,
That make you love,
To love.


And high up above or down below
When you're too in love to let go
But if you never try you'll never know
Just what you're worth


Melepaskan tak mudah.

Sayang pada orang ambil masa nak cipta. Ambil masa nak hilang.

Tapi, perasaan ni aku tak cipta.
Dia hadir dengan sendiri, hadir tanpa aku sedar.

Dan aku harap perasaan ini berbalas, sebelum aku tawar hati.


Lights will guide you home 
And ignite your bones
And I will try to fix you


Dan kadang-kadang kelakar bila sayang orang yang tak sayang kita.

Lagi kelakar bila ada orang tahu yang orang yang kita sayang, sayang orang lain.

Tapi dia tak bagitahu kita.

Ini sumpah keji punya perangai.



Tears stream down your face
When you lose something you cannot replace
Tears stream down your face and I
Tears stream down your face
I promise you I will learn from my mistakes
Tears stream down your face and I


Aku akan terus berdoa.

Sebab aku dengar, doa boleh ubah takdir.

Cukuplah, aku dah penat biarkan rasa ini kawal diri aku.

Dah tiba masa untuk aku buat pilihan.

Stay or leave :)






"Weh Najmi cepatlah, nak gerak dah ni."
"Eh sabar jap. Tunggu aku habiskan lagu ni."


Lights will guide you home 
And ignite your bones
And I will try to fix you

"Dah habis dengar belum?"
"Okay dah."

Aku matikan tuan muda iPod aku.

"Kita nak pergi mana?"
"Kita pergi jauh."







***


Anyway, i'm a writer.
Don't take my words personally.
I write story based on what i feel and i see
That doesn't means everything I write is about my life. 

Let alone, myself.


Labels

Perasaanku (18) Sayang (12) Ujian (11) Semangat (6) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)