Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Thursday, September 28, 2017

Hujan



Prep malam.

Classmates aku semuanya busy study. Next week exam.

But I'm still on my chairs. 
Don't know what to do. Don't know what to feel. Because I don't know what's this feeling.
How to feel the feeling that I don't know? Haha.

It's just reeling in my minds. In my empty minds. 
And seriously I don't know what to write.
I don't know what's this feeling. And tonight I can't focus on everything.
Eventhough my homework.

I finally ran outside my class. I ran under the stair near the MPP room. 
I cried. In the dark. Alone.
I have to many things stucked in my head.
I take it all out with crying. May all the pain release with every drop of tears.

I went back into my class after 10 minutes crying. 
Syf saw my eyes reddish but she didn't asking about it. Of course she know.

I went back to dorm with Habib and Naqib. Sadly, I'm still crying all along the way back to hostel.
I can't stop this feeling from stracthing my heart. Hence, I can't express this feeling into words.

"Kau okay tak Najmi?" Habib tanya aku.
"Eh, kenapa nangis Najmi?" Naqib pula tanya.

I can't answer that questions within words. Because this tears are the answer.
The answer that I don't know what to say.

"Nak aku dukung tak?" Habib tanya.

Aku geleng sambil lap air mata dengan key Arsenal aku.


.

. . .



Menangislah. Kalau ia mampu redakan tekanan.
Menangislah, kalau ia mampu ungkapkan perasaan yang tak terkata.
Menangislah, kalau kau dah tatau nak kata apa.

Kerana tangisan mempunyai kuasa yang sangat hebat.
Bila kau menangis, sebahagian beban kau akan hilang.
Sebahagian sebal di dada akan berkurang.
Sebahagian lemah kau bertukar jadi kekuatan.

Dan jangan malu untuk menangis. Sebab orang yang tak boleh menangis ni hati dia keras.
Andai kata tak pernah menangis, paksalah diri untuk menangis.
Saat kau solat malam. Saat kau bertahajjud. Saat cuma ada kau dan Dia.


"Maka nyatakanlah atau sembunyikanlah perkataanmu, sungguh Dia Maha Mengetahui segala isi hati."
Al-Mulk : 13


***********

"Sampai bila kau nak guna dp kau ni?"

"Dp apa?"  " Instagram."

"Ouh, gambar kat OZ tu?"

"Yelah. Yang kau conteng tu. Aku tengok, dah dekat 2 tahun kau pakai dp yang sama."

"Kau perasan eh?"  "Mestilah. Aku kan fans kau." Naqi gelak.

"Hmmmmmmm." aku keluarkan keluhan berat. Perlahan, tapi cukup kuat untuk Naqi dengar.

"Jawapan aku masih sama macam dulu."

"Kau takkan ubah, selagi kau sayang dia?" soal Naqi. Aku cuba senyum.

"Kan dia suka orang lain." sambung Naqi. Aku diam. Belum masa untuk beri respon.

"Kau masih nak sayang dia lagi?"

"Kau takkan tak kenal aku?"

"Kau memang susah nak ubah benda eh?"

"Maksud kau?"

"Yelah, beg kau, dah lama kot. Koyak tapi kau jahit. Kasut nike kau ni. Tapak dah haus gila tapi still pakai juga. Dompet kau ni pun dah barai habis. IC tercicir sia-sia je. Bukan reti nak ganti baru."

"Benda kecik tu pun kau perasan eh?"

"Tak sekarang ni point aku, kalau kau sayang orang, lama juga ke nak ubah?"

Aku terdiam.

"Jawablah." gesa Naqi.

"Somehow sangat lama. Somehow tak berubah langsung."

"Sampai bila?"

"Tatau. Mungkin sampai aku mati."








"Argh, stress aku. Tepu weh hadap bio ni lama-lama." Nizam baling pensel atas meja.

Aku cuma menconteng-conteng buku latihan Pai. Dah lebih sejam aku buat soalan klon SPM.
Tepu lah juga.Hujan lebat di luar kelas.

"Mi, main hujan jom." pelawa Nizam.

"Hurm?" aku pandang Nizam.

"Jom ah. Bukan selalu." Nizam bangun dan menuju ke pintu.
Aku cuma mampu pandang classmates perempuan aku kat tengah padang, main hujan.

"Jom." aku bukak kasut dan stokin.

"Weh sabarlah." jerit Nizam apabila melihat aku berlari meredah hujan.

"Masuk longkang jom." aku terus masuk dalam longkang. Nizam pun masuk sekali.

"Ya Allah Nizam Najmi!" Yasmin menjerit dari kelas melihat kami kebasahan.

Aku cuma mampu senyum je masa ni.
Tak lama pun untuk kami basah lencun dengan air hujan, dalam longkang sekolah.
Haha, dulu kecik-kecik selalu main hujan. Sebab masatu tak terbeban dengan masalah.
Sekarang main hujan pun boleh demam sebab asid dalam hujan tu.
Tapi kali ni baru aku perasan, dah besar panjang pun masih boleh main hujan.
Even otak kau penuh dengan bebanan.

"Seronok ke bila berjalan dalam hujan ni?"

"Seronok." jawab aku ringkas. Nizam balas dengan pandangan yang meminta penjelasan.

"Sebab orang tak boleh nampak kita menangis."




Biarlah hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti.
Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan.
Dugaan dan rintanganlah yang mewarnai kehidupan.
Untuk mengecapi kejayaan, memerlukan pengorbanan.

Andai kehilangan aku suatu hari nanti tidak terkesan oleh deriamu.
Kenang saja aku dalam doamu.



.....


.

1 comment:

  1. Whoaaaa this one is sooooo bombastic keep it up boy

    ReplyDelete

Labels

Perasaanku (17) Sayang (11) Ujian (11) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX