Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Sunday, April 19, 2015

Ujian kehidupan perkara biasa




"Hidup kita ni macam di atas kapal"
"Maksud kau?"
"Kapal, erm siapa yg mengemudi? "
"Nakhoda"
"Nakhoda itu adalah kita"
"Lagi."
"Kapal itu adalah perlakuan kita, kita kena kemudi kapal dengan betul"
"Kalau salah kemudi?"
"Hanyut. Kita akan hanyut.. Lebih parah, karam terus.


Ujian.....
Banyak 
Kenapa adanya ujian ?
Allah tak sayang kita ke?
Allah zalim kepada kita ke ?


"Bro, pernah doa nak jadi kuat tak ?
Pernah diuji ?Kalau pernah maknanya 
Allah dah makbulkan doa kau....."


Biasalah manusia....
Diuji sedikit, mengalah....
Dihina sikit, putus asa
Ditegur, tak puas hati


"Patutkah manusia menyangka yg mereka akn dibiarkan dgn
 hanya berkata " Kami beriman ",
 sedangkan mereka tidak diuji ( dgn sesuatu cubaan )
 29:2 

Belajar redha....
Apa itu redha ?

Redha tu bila kau berhenti tanya tuhan "Kenapa "

Kecik2 dulu pun aku pernah rasa...
Kenapa hidup menyakitkan...Kenapa cuma aku?
Dan aku fikir balik, ada jawapan untuk persoalan 'kenapa cuma aku?'

"Sebab aku luar biasa"


********


"Bro, aku kena jadi ketua kelas"
"Wah, baguslah. Aku tumpang bangga dengan akhi NajmiHunwick ni"

Aku diam.....

"Tak, aku.... aku..."
"Apa dia?"

Aku diam lagi...

"Aku takut tak dapat jalankan amanah." ujarku jujur
"Siapa yang pilih kau jadi ketua?"
"Cikgu"
"Haa, cikgu percaya kat kau, kau tak percaya kat diri kau?"
"Tak, bukan macam tu..."

Tiba2 bahuku dielus perlahan.

"Najmi, aku tahu kau tak suka di pimpin dan memimpin....Tapi cuba kau qowiy. Aku tahu kau boleh..."
"Aku takut riak"
"Hei, dengar ni. Jadi ketua bukannya satu kemuliaan. Tapi satu amanah. Suka tak suka kau kena! "

Agak agak boleh terima tak cara aku?
Kalau semua orang buat cara sama, biarlah aku lain sikit...
Baru rare....

Hidup kita ni macam kapal yang sedang belayar...
Dan kita adalah nakhodanya....

Pernah dengar nasyid Zulfan yang bertajuk Bahtera Hamba ?
Kalau tak saya sarankan anda search di Youtube dan hayati liriknya....

Aku hadam,telan semua nasihat...
Terima kasih atas ingatan...
Terutamanya dari adik tu...
Petah berkata-kata...

Tapi kalau tak ada bahasa kesat and kasar, mungkinlah lagi sedap didengar, ditelan...

Pesanan buat diri khususnya...
Menasihati masa marah juga kurang bagus...


"Bro, aku nak bagitau ni."
"Cakaplah."
"Tulang pinggul aku retak."

Tersentak... Dia pandang aku..

"Retak? How can it be?"
"I don't have any idea."
"So kau tak boleh bersukan lah tahun ni? "
"Nampak gaya macam tu lah."


******

Ada masa, jatuh juga satu sumber kekuatan.
Percaya?
ok mcm ni, kalau kita tak pernah jatuh, kita tahu tak mana titik kelemahan kita?
Kalau kita sentiasa di atas, kita dpt rasa tak berada di bawah?
Bila kita gagal, baru kita dpt rasa manisnya nikmat kejayaan...
Sebab tu jatuh juga sumber kekuatan

Aku amik dari pengalaman aku sendirilah....
Main hoki, asyik kena marah, maki, salah sikit kena hina...

"Woi kau buat rumah batu ke kat atas tu ?!?!"

Sampai aku dapat teguran yg agak kasar...
Felamaks, luluh hati aku dengar perkataan tu....
Tapi sejujurnya aku suka. Sangat suka....
Bila aku ulang balik ayat tu aku terharu, gembira, Kagum, terkejut, sedih dan macam2 pencampuran perasaan...

Jadi aku cuba recover balik diri aku....
Mana silap aku? Apa salah aku? Di mana kelemahan aku?
Dan aku perbaiki kelemahan itu, ejekan aku jadikan pendorong....
Hasilnya, aku berjaya menjaringkan 6 gol pada tahun 2014....
*bukan nak puji diri sendiri hebat, tapi cuba cari sudut positif okeh?

Kawan,
Kekuatan sebenar kita bila kita tak rasa bangun qiamullail tu satu bebanan.
Bila kerja dakwah yg susah itu masih dirasa satu nikmat.
Sebab bukan semua orang dpt rasa nikmatnya dakwah tarbiyah.
Jadi, sebagai yg terpilih,
kenapa sikit sangat bersyukur

-mato-


Jika kita memikirkan di sebalik kesusahan pasti akan ada kesenangan , kenikmatan atau keriangan, maka sisi tersebut boleh menyebabkan kita semakin hampir dengan-Nya.

Ganjaran bagi orang yang bertaubat dari lumpur dosa itu hanyalah syurga...

Banyak mana pun dosa kita pernah buat Allah sedia untuk ampunkan.
Tapi syaratnya satulah...
Minta pengampunan tu pada Dia. Allah tu ghaffur.... Maha pengampun....
Dosa besar bumi pun, keampunan Allah lebih luas

Tergelincir ke gelombang maksiat bukan alasan untuk terus duduk...
Keluar dari maksiat tu. bersihkan diri...
Ingat, keampunan Allah itukan jauh lebih luas...
Yakinlah, Allah tak pernah mungkir janji.

Kalau sibuk dengan study, kerja rumah, sukan sekalipun, solat jangan tinggal...
Baca Quran paling kurang sehari satu muka surat. Boleh? (pesanan buat diri sendiri khususnya)
Jatuh banyak kali pun bukan alasan tak boleh bangun semula.
Okey? Senyum =)


"Aku bukan malaikat. Aku bukan nabi. Aku ada dosa. Jangan puja aku, aku tak layak dipuja. Jangan agungkan aku, kelak kau kecewa."

No comments:

Post a Comment

Labels

Perasaanku (17) Sayang (11) Ujian (11) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX