Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Friday, March 13, 2015

Dulu....




Harini tak ada niat nak post entry pun...
Tapi sebab ada permintaan yg tak berhenti dari pembaca,
aku pun cuba tulis... tapi tak banyak....sebab nak simpan idea untuk entry yg akan datang
Benda dah tertanam...
Cuba cari balik apa.....
Tanya pada diri... iman apa khabar?


Aku penat, lalu aku tanggalkan earphone.

Laptop aku matikan. Topi dan cermin mata hitam aku tanggalkan....
Jam tangan aku longgarkan...bukak,, campak atas katil...
rebahkan badan atas katil...
pejam mata.

Kadang bukan apa.... aku cuma nak kongsi.
Sebab dgn Menulis ada lelah yang aku luah.
Ada penat yg brubah jd kuat

Cuma dlm kesibukan, jgn lupa dua perkara

Satu
Jgn lupa urusan kita sebagai hamba.
Jgn lupa tugas kita sebagai hamba.

Dua
Jgn lupa urusan kita sebagai manusia.
Jaga hak hak manusia di sekeliling kita.


moga2 dlm kesibukan terselit juga bahagia.
sebabnya bahgia ada dalam banyak cara

Dah, jgnlah sedih bila ditimpa musibah.
Kita kan ada Allah.
Dia tak pernah tinggakan kita.
Jadi kau jangan tinggalkan Allah

Walaupun manusia,kawan2 kita lain jauhi kita. 
Walaupun manusia lain bencikan kita. 
Walaupun orang yang kita sayang tinggalkan kita.
Yakin dan percayalah Allah masih setia bersama kita

Tangan kanan sentuh dada. Sakit. Pejam mata kuat kuat.
Lafazkan, walau perlahan....


"Sangka baik dgn Allah. Walau mati di tengah jalan, pasti segalanya 
sudah tertulis Dalam aturan. Bahawa segala yang berlaku,
Pasti ada hikmahnya yang aku sendiri
belum tahu.
Yakin,
Allah itu tak pernah salah"

-Nik Haseef Irsyad aka Chad-

Aku minta maaf.
Aku kurang sihat.
Tak larat nak buat entri ni jd menarik dan banyak pengisian.
Maaf.
tapi, tak....
Aku takkan give up.
Selagi diberi kekuatan,selagi tu takde alasan untuk aku berhenti

Dan aku nak beritahu...
Yang ini bukan entry mintak simpati.
Cuma saja2 nak berkongsi cerita...
Dah tak tahan terbuku lama dlm dada...

kalau aku nak mintak simpati dah lama aku tweet, buat moment, update status betapa sakit bila diuji dengan ujian kesihatan

Aku nak minta maaf sebab tak selalunya bersikap matang.
Aku nak minta maaf bila tweet aku lebih kepada unsur syok sendiri.
Aku nak minta maaf sebab ego ni kadang kadang tak terbendung
Aku nak minta maaf bila ada mesej yang tak terbalas

Maafkan aku atas semua perkara.
Dah,
Janganlah risau,
sakit ni tak serius.

Kawan,
kalau suatu hari aku mati nanti, boleh tak tolong doakan aku?
Aku bukanlah seorag yg tegas. Bukan juga seorang yg kuat berdakwah
Aku pun pernah lalui zaman jahiliyah.
Aku pernah rasa dikongkong buat sesuatu...
Tapi aku buat juga senyap2, biar takde siapa yang tahu...

Aku pernah kena panggil dengan cikgu, masa darjah enam.
'Baru nak kenal dunia' kononnya.
Aku...
ah malas pula nak cerita...
Sebab masa tu semua benda aku dan kawan2 nak cuba...
Termasuklah benda yang Allah tak redha.
Anak cikgu pun terlibat sama.

Aku pernah dipukul, dirotan, disebat, dilempang, dan macam2 lah...
Konon nak 'basuh' aku.
Tapi tu cuma buat aku lagi bencikan apa yang Rasulullah bawa.
Kekasaran org 'agama' lah yg menjauhkan aku dari agama.

Dan, ya
Aku masih tak puas hati.
Perkara tu buat aku benci dakwah tarbiyah.
Aku mula benci Islam.
Aku dah benci so called ustaz ustazah
Aku sangat benci org yang mengaku dia pendakwah

Tapi akhirnya ada orang yang sudi, sudi genggam tangan aku lagi.
Sudi untuk pimpin tangan aku. Sudi berjalan dengan aku.
Sudi teman aku kembali semula kepada fitrah manusia,
sukakan kebaikan

Dakwah dia guna kelembutam
Dakwah dia gunakan kasih sayang
Dakwah dia ajarkan aku betapa Allah tu tak zalim dan kejam
Dia beritahu aku Allah terima taubat setiap hambanya
Dia yakinkan aku bahawa pintu rahmat Allah tu luas seluas luasnya
Dan aku mula berpegang pada
Kekerasan takkan boleh melembutkan yang keras...
tapi memeceahkan


Dengan kesabaran dan hikmah, yg pecah tu dicantumkan balik.
lalu dibentuk menjadi sesuatu yg berharga 

Dalam berdakwah perlukan masa.
Dalam berdakwah perlukan tenaga.
Dalam berdakwah perlukan kesabaran
Dalam berdakwah perlukan ilmu
Bukan boleh ikut suka


Cara dakwah yg betul betul hebat baru dapat meresap ke dalam hati...
Macam apa yang nabi Muhammad Saw buat dahulu...


**********

Dah dekat musim periksa...
mohon doakan aku...

Jangan marah kalau aku tak balas email...

Mungkin masa tu aku tengah periksa....
Sama ada periksa di dunia...
atau
Periksa dalam alam kubur

3 comments:

  1. Haνe you ever thߋught about adding a little bit more than juet your articles?
    I mean, what you say iis fundamеntal and all. But imagine if
    you added some great graphics or videoѕ to giνe your posts more, "pop"!
    Your content iss excellent but with imaɡhes aand video clips,
    this blog could ceгtainly be one of tthе best in its nichе.
    Superb blog!

    Take a loоk at my homeƿage; mamuski

    ReplyDelete

Labels

Perasaanku (17) Sayang (11) Ujian (11) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX