Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Wednesday, September 14, 2016

Ajar

Aku dah lama tak bangun pagi dengan rasa sedih.
Rasa sedih yang nak buat aku terus baring atas katil.
Rasa tak mahu teruskan hidup atas muka bumi.
Tak nak lalui hari ini dan hari seterusnya.
Rasa sedih yang buat aku persoalkan 

"Kenapa aku?"

Ya, kadang aku pun tak yakin dengan diri sendiri.


*******************************

Dah berapa bulan aku tak update blog ini.
Bukan tak ada entri yang sudah ditulis,
Cuma tinggal tekan butang 'Publish' je.
Ada, aku ada buat.
Cuma aku tak rasa kesesuaian untuk ditontonkan kepada awam,

Biarlah aku baca dulu. 
Mungkin bila aku 'pergi' baru kalian boleh baca.

Kekangan masa sebagai seorang pelajar juga banyak membataskan aku untuk menulis.
Haha maaflah. 
Aku cuba cari masa, tapi waktu free hanya waktu malam.
Malam pulak tak mampu nak bersengkang mata lama-lama.
Kadang tu tertidur atas laptop ni, haha

Kali ni aku cuba menulis balik.
Proses belajar katanya.


*************


Aku terbaca dekat Twitter


Apa beza sekolah dengan kehidupan.

Sekolah tempat belajar dahulu baru ujian.
Kehidupan tempat ujian dahulu baru belajar.


Boleh faham?
Kalau tak faham baca balik sampai faham :)

Aku setuju dengan pernyataan tu.

Aku pun masih seorang pelajar.
Makin hari makin banyak benda yang kena belajar.
Dan makin lama makin aku rasa banyak benda yang aku tak tahu.

Kau struggle belajar, untuk dapat result bagus.
Sama macam aku juga. Cuma,

Ustaz Don cakap, 

"Jangan kejar kejayaan. Nanti kau akan buat benda yang melanggar peraturan"


Ya, ada yang meniru dalam peperiksaan.
Bila ada yang lebih pandai dari kau, kau dengki.
Kes kawan tikam kawan.
Bukan tak pernah jadi. 

Kat sini, kehidupanlah yang akan ajar kita.
Cuma kadang kita yang tak perasan.

Aku ingat lagi, masa aku darjah 4.
Ayah aku denda aku dengan adik aku, pakai berus gigi yang digantung kat leher.
Sebab tak gosok gigi.

Kesannya?
Sampai sekarang aku rajin gosok gigi.
Kadang kalau stress pun aku gosok gigi sampai berdarah gusi. hehe

Kalau boleh, ambil sikit masa dalam sehari.
Ingat apa yang kehidupan harini ajar kau sesuatu.

Ada beza orang yang pandai dalam pelajaran dengan orang yang pandai dalam kehidupan.

Ada orang, subjek Kemahiran Hidup dapat markah yang tinggi.
Tapi bila disuruh tanggam kayu, gergaji, guna gerudi, tak tahu.

Masing-masing ada kelebihan sendiri.
Mungkin apa yang kau hebat, orang lain tak hebat.
Mungkin apa orang lain hebat, kau tak hebat.

Allah tu kan Maha Adil.
Kalau semua orang tahu serba-serbi, buat apa hidup ramai-ramai atas muka bumi?
Sebab tu dalam Al-Quran ada sebut "bertanyalah pada yang tahu"

Dalam hidup, jangan pernah berhenti belajar.
Belajar tu proses sampai mati.
Jangan pernah fikir yang kau tahu semua benda.

Bila kau ada ilmu, jangan malas nak ajar pada orang.
Bila kau ajar, kau sendiri akan lebih faham ilmu tu.

Contoh.
Aku ada 1 ilmu.
Kau ada 1 ilmu.
Bila kongsi, aku ada 2 ilmu, kau pun ada 2 ilmu.

Bila aku ada 1 ilmu, kau ada 1 ilmu.
Kau kongsi, aku tak kongsi.
Cuma salah sorang je dpat 2 ilmu,

Rugi? ya rugi.
Sebab bila kau mati, ilmu tu mati sekali.
Sebab ilmu tu tak dikembangkan.

Jadi, jangan pernah putus asa.
Teruskan ajar dan belajar.
kehidupan ni cukup untuk ajar kau banyak benda.
Manfaatkanlah :)

Jadilah macam burung.

"Birds don't just fly they fall down and get up" - Try Everything, Shakira

2 comments:

  1. Ive just finished readin all your posts. Woah your posts sangat sempoi but still meaningful tho. Anyways, stay true to yourself. Only prioritize people who care and dispose who doesnt. KALAU NAK BUAT APA PUN JANGAN LAH FIKIR ORANG JE. THINK OF YOURSELF TOO. ITS YOUR LIFEEEEE. YOU RULE YOUR OWN LIFE. YA TUHANNNN, KAU JANGAN LAH BAIK SANGATTTT :') KK ACAH KENAL JE LOL. Lastly, all the best diagnostik✨

    ReplyDelete
  2. I keep following ur post ... hahha .. keep writing najmi ...

    ReplyDelete

Labels

Perasaanku (17) Sayang (11) Ujian (11) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX