Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Saturday, April 30, 2016

Terasa




 Lagu : Green Pastures


Entri ini ditulis bukan untuk info, inspirasi atau apa-apa yang memberi manfaat.
Sebab, entri ni sekadar contengan aku tentang apa yang aku rasa.
Aku nak coretkan luahan hati aku kat sini.
Sebab ni kan tempat aku meluah rasa.

Kalau nak baca, bacalah.

Tapi kalau tak ada manfaat, buat apa baca?

Cumanya aku harap masih ada yang faham apa yang aku nak sampaikan ni.
Paling kurang, rasa apa yang aku rasa.
Tak adalah aku ni forever alone sangat. Haha

Dulu aku ni seorang yang panas baran. Nampak je selalu senyum.
Orang kata aku happy-go-lucky. Selalu ceria. Ya. Memang Ya.

Tapi tu dulu...
Sekarang orang kata aku sombong.
Orang yang cakap aku sombong ni semua tak pernah chat / jumpa aku.
Yang kenal aku dan pernah borak je tahu friendly aku macam mana.

Lama sebelum aku belajar cara kawal emosi.
Aku belajar cara untuk bersabar.
Aku belajar mengalah dalam pertelingkahan.
Aku belajar untuk tak menangkan ego.
Dari sudut lain, tu bermaksud aku dah menang.

Pun begitu, masih ada yang seringkali cuba timbulkan kemarahan aku balik.
Macam raksasa yang hidupkan balik boss dia untuk kalahkan hero.
Walaupun selalunya 'raksasa-raksasa' ni gagal, tapi kau tak rasa ke apa yang aku rasa? huh?
Aku cuba jadi lebih baik kan? Bukannya aku buat benda kotor. Kau pun mesti tak suka bila tengok aku marah, kan?
Sebab marah aku memang The Boss punya level.

Sekarang ni pun aku dah kurang mencarut.
(Rasanya sejak kecil aku kurang mencarut - Kena cili dengan ayah walaupun sebut bodoh depan dia masa aku kecik dulu) buat aku serik jugalah.
Tapi kononnya ikut arus permodenan, ya aku guna juga perkataan ' Siaaaa' dan 'Dohh'  ....
 perkataan ni bukan maksudnya sial ataupun bodoh.
Tapi sebagai penyedap ayat dan juga mengikut arus permodenan (kononnya) macam yang korang cakap

Sekarang aku cuba jadi peramah yang boleh. Sikap sejak kecil kan suka berbual dengan orang yang lagi tua.
Tapi terbatas sebab aku malu.
Ya, aku ada sikap malu yang sangat tinggi.
(Nak buat presentation depan kelas tu macam kena bogel depan awam bagi aku)

Aku jadi baik, cakap benda yang elok-elok, sebab aku taknak cari musuh lagi.
Cukuplah musuh yang ada ni..
Aku jadi peramah dan cakap benda yang baik-baik sampai aku di-cop sweettalker .
Hebat kan pandangan manusia?

Tak habis kat situ, aku kena tuduh cakap baik-baik sebab nak pikat perempuan. Goshhhhh....
Mungkin salah aku juga kot? Aku chat dengan perempuan. eh? Jap.Kalau aku chat dengan lelaki?

Ya..

Aku nak pikat lelaki.


*****************************


Weh, pemikiran abad ke-21 memang macam ni ke atau aku yang ketinggalan?
Mungkin aku kena jadi bisu kot lepas ni?
Kalau tak bisu, pendiam. Jangan cakap dengan sapa-sapa.
Uhukss, cakap elok-elok sopan santun lemah lembut ni bukan cara Nabi ke? (Jatuh gaung)
haaaaa lepasni aku kena cakap kasar lah eh?
Lepas tu semua akan benci Islam sebab aku sebagai penganutnya bawa ahklaq Islam yang sumpah teruk.

Haaaaa kat sini wujudnya istilah ' Islam tu tak kotoq, hang yang bawa islam tu yang kotoq nohhh aihhh."
Maksudnya macam bilik hampa lah. bilik hang dak kotoq pung.
Hang yang kotoqkan dia.

Rentetan daripada cop sweettalker yang entah macam mana korang boleh nampak kat aku ni
( mungkin konsep huruf kaf fa ra pada dahi Dajjal yang hanya umat islam boleh tengok / kes ni hanya haters aku yang boleh nampak sweettalker kat dahi aku, kot?) aku biasa jugalah dapat ayat ni.

"Lelaki semua sama"

Aku dah muak dah dengan ayat ni.
Balik-balik ayat ni. pusing sana pusing sini ayat ni juga dapat. 
Eh kau dah kenapa?
Tanya member tanya kawan tanya pakcik google,
Ayat ni biasanya dikeluarkan oleh mereka yang kecewa sebab lelaki, dan mangsanya semua lelaki di atas muka bumi.

Kau pun (Kalau kau lelaki) Termasuk aku, ayah dia, menteri, tok imam.

Sedar ke tak sedar? 
Masih wujud lagi lelaki yang berusaha jadi lebih baik. 
Sebab tugas lelaki kan melindungi perempuan.

Bila keluar statement macam ni, semangat kaum adam ni luntur.
Usahanya terhenti di pertengah jalan.
Ada juga yang mintak aku hadiah.
Bila tak bagi, kata aku somboong.
Selagi tak bagi, selagi tu perli aku. Konon acah baik.
hei, ingat aku baik, senang je nak mintak hadiah?
Aku nak mintak RM10 dari parents pun dah fikir 5-6 kali. Kau?

Orang suruh jadi jujur. Cakap jujur walaupun pahit.
Yes, Memang aku cakap jujur. 
Dan bila aku jujur, kau kata aku tipu. Bila aku tipu, kau percaya pula. 
Aku jadi pening.Apa maksud jujur sebenarnya ni? 
memang annoyed bila berhadapan orang macam ni.
Tanya soalan, bila kita jawab, tak percaya.


Percaya pada seseorang tu penting dalam perhubungan.
Bila mana kepercayaan tu musnah, musnahlah hubungan yang terbina.
Percaya pada pasangan tu penting


Ada juga masa bila aku bagi personal opinion atau mungkin pandangan dalam sesuatu hal.
Tak ambil peduli.
Bukan maksud aku nak ikut telunjuk aku 100% cuma paling kurang pertimbangkan dulu pandangan aku.
Bukan buang awal-awal. Bila orang lain yang cakapkan idea aku, korang terima pula. 
Ok point dia kat sini, asal bukan dari mulut aku. heeeeee, terasa hina.

Paling kelakar bila ada yang tanya kenapa kalau ada study group, meeting ke apa-apa perbincangan, aku cuma diam.
Kau sendiri tahu jawapannya kan? 
Takde siapa nak dengar cakap aku. 
Hahahahaha gelaklah wehhh.

Sekarang, aku cuma follow the flows. Apa nak jadi, jadilah.
Bukannya aku ada kuasa nak halang. Lagipun siapa yang peduli pasal aku? Hahaha
Sorang-sorang tinggalkan aku. Semua yang aku sayang, pergi.

Masih ada lagi ke yang baca? hehe.
terima kasih sebab masih sudi teruskan pembacaan.
Ada tak yang rasa apa yang aku rasa? Komen lah, biar aku tahu.


Kalau sebelum ni aku cuma perlu berdepan dengan masalah perasaan aku sendiri yang terlalu merendah diri;
sekarang aku berdepan pula dengan perkara dan masalah yang berkaitan dengan kepercayaan.
Ya, sejujurnya aku terlalu sukar untuk percayakan insan dan cintanya yang hadir dengan izin tuhan atau yang cuma diada-adakan.
Dengan keadaan aku yang patah hati untuk kesekian kali.
Kembali mengembara lagi?
Entah.

No comments:

Post a Comment

Labels

Perasaanku (19) Sayang (13) Ujian (12) Semangat (6) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)