Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Saturday, February 6, 2016

Peluang



Is it to late for me to say sorry to you? Friend? 
-1314-


Cuma sebaris ayat. Tapi tajam menusuk jiwa. Cukup buat tidur tak lena.
Friend?

Heh, bagi aku, bukan cepat atau lambat.
Tapi sempat atau tidak.
Ini aku petik kata-kata Qiden


"Kadang kita kena belajar hargai apa yang ada depan mata. 
Jangan dicari apa yang belum tentu jumpa."


Kenapa aku tak boleh maafkan?
Bukan ke setiap orang berhak dapat peluang kedua?
Ke tak boleh dapat peluang lepas buat salah?
Ke macam mana?

Orang selalu fikir yang mereka ada banyak peluang dalam hidup.
Heh, sedar tak yang kehidupan ni pun adalah peluang.
Peluang nak buat baik. Nak cari jalan yang tegak.

Ramai juga lupa yang peluang tu tak selalu hadir.
Mungkin juga kita selalu abaikan. Sebab kita fikir kita akan dapat lagi peluang yang baru.
Haha peluang kedua tu lah yang susah nak dapat.
Jarang sekali dapat peluang ketiga.

Sekali kau buat salah, mungkin dia boleh maafkan.
Dua kali, berat sikit laa..
Tiga kali, hurmmmmm fikirlah sendiri.

Cakap je la ' Aku minta maaf ' insyaAllah aku maafkan.
Memang bukan jenis aku suka marah lama-lama. Bukan tak suka. Tak reti :)

Tapi aku juga manusia. Punya hati dan perasaan.
Selembut-lembut hati aku ni pun ( Ecececeh ) ada juga kerasnya.
Semerah - hitam hati aku ni pun ada juga parutnya.

Macam biasa, aku sorok luka tu dalam-dalam.
Biar tertanam, tertimbus dan hilang terus. Nak biar dia terubat sendiri.
Dah taknak gali. Taknak cari. Kalau boleh biar terhapus terus dari medula oblugata, hehe

Kalau ada orang buat salah dengan kita, belajarlah memaafkan.
Tak payah nak menangkan ego kau. Tak kemana pun.
Nabi SAW pun pernah suruh kita maafkan orang sebelum tidur.
Bagilah orang peluang kedua.
Pada masa yang sama, nasihat. Agar dia tak ulang perkara yang sama.
Berpesan-pesan kepada kebaikan dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Kalau buat salah pada Allah. Minta ampun. Taubat lah segera.
Allah Maha Pengampun. Maha Kaya. Minta ja. Allah takkan bagi kita balik dengan tangan kosong.

Tahu tak kenapa Islam itu indah? Sebab Allah Maha Pengampun.
Kau buat salah, Allah tak hukum terus. Dia bagi kau nyawa lagi.
Bagi kau peluang untuk bertaubat.
Bukan terus campak kau dalam neraka kalau kau buat dosa.

Cuba bayang bila kau buat salah dan terus kena hukuman.
Terus datang tsunami. Gempa bumi. Gunung berapi.
hahaha mungkin tak sempat taubat dah.

Hidup ni kan macam permainan video.
Dengan satu nyawa, kau kena berhati-hati bergerak nak capai target.
Nak dapatkan XP , bila nak level up , salah percaturan maka tamatlah riwayat kau.



*******************


"Weh tahniah dapat masuk MTD" ( baca : Maktab Tentera Diraja )
"Ehehe, terima kasih."

Tercapai impian kau nak masuk MTD.
Berkat tak putus-putus doa. Conteng atas meja.
Antara kawan baik aku kat sekolah.
Aku sendiri tak tahu nak describe kau ni macam mana.
Sebab kau ni unik.

Apa yang boleh aku cakap, kau ni jenis yang senang dibuat kawan.

Aku ingat lagi. Dulu aku ni posto ( baca : postman ) kau
Kiranya aku ni tukang hantar surat. Orang tengah. Sebab kau ni boleh tahan pemalu

Aku ingat lagi. Dulu kau mintak aku ajar certain subjek.
Even aku pun tak pakar dalam subjek tu, tapi aku kagum tengok usaha kau nak belajar.
Maka aku pun cuba sedaya upaya tolong kau.

Aku ingat lagi. Dulu kau selalu datang dorm aku. haha amik makanan aku hee..
Kau tidur dorm aku, aku tidur dorm kau.
Bila aku tidur dorm kau, haha tandanya kau nak aku kejut kau lah kan?

Aku ingat lagi. Kau selalu cerita pasal ragbi, pasal MTD, pasal family kau, Telok Kerang, abang kau, banyak lagi lah.
haha nanti kirim salam Nasa ea?


Aku ingat lagi. Dulu kau pinjam phone aku, nak calling-caling hehe.
Kredit berlambak masa tu. Ada lebih kurang 48 ringgit kalau tak silap.
Heee, nama je duduk asrama. Peraturan pun aku langgar.
Kalau nak cerita pasal kenangan aku dengan kau ni rasanya kena buat cerpen, haha

Masa kau pergi temuduga, aku tak putus doakan kau.
Kadang aku mintak Afiq, Joma doakan kau sekali lepas solat mahgrib jemaah.
Aku tak tahu kenapa tapi aku rasa aku nak doakan kau juga.
Lumrah aku kan buat orang happy. Tengok kau senyum pun aku dah bahagia sangat.

Percayalah. Aku sayang kau kerana Allah. Doa aku setiap hari untuk kau.
Semoga kita kekal jadi sahabat dunia akhirat.


Cc : Ahmad Azamuddin bin Hj Omar



 

 




*****************************



Doa memiliki kekuatan dan kehebatan yang dahsyat sehinggakan doa dianggap
 sebagai senjata Mukmin dan pembuka pintu rezeki.
-Imam al-Ghazali-


Tanya kawan, kawan selalu tak jujur.
Tanya rakan, rakan selalu tak membantu.
Tanya member, member pun 2 x 5
Tanya geng, geng memang merapu.

Ada peluang pergi ke tempat yang lebih baik, maka pergilah.
Korbankanlah sikit. Hidup perlukan pengorbanan. Ayuhhh.
Kau nak terang, maka kau kena buang perkara gelap.
Kau tak boleh ada terang dan gelap serentak.
Boleh faham?

Biasanya, kita perasan sesuatu peluang tu bila kita kehilanganya.
Seringkali juga kita lupa untuk hargai peluang.

Contoh mudah.
Peluang untuk bersama keluarga.
Ada masa lapang, kau keluar rumah. Shopping. Lepak.
Bila mak ayah dah tak ada, baru nak menyesal.

Masa tu keluarlah ayat
"Kalaulah aku tak keluar buang masa dulu...."

Hei! Hati-hati dengan perkataan 'kalau'
Jangan cakap 'kalau' untuk benda yang dah berlaku.
Tahu kenapa? Sebab perkataan 'kalau' tu boleh menjadikan kau macam tak reda dengan ketentuan Allah.


"Kalau aku pindah sekolah dulu, mesti aku dah jadi jutawan sekarang."
"Kalau aku tak jual tanah pusaka tu mesti aku dah senang dah hidup aku."


Kalau....
Macam kau tak reda.
Macam kau tak percaya ketentuan Allah.

Bagi aku, peluang kedua ni jarang-jarang hadir.
Bila kau dapat peluang kedua, kau antara yang terpilih.
Bersyukurlah bila terpilih.


************

"Weh Najmi."
"Hah? Apa dia?"
"Aku rindu."
"Rindu siapa?"
"Rindu tengok kau senyum. Rindu nak tengok kau sengih tengok orang lain happy."
"Rindu tumbukan aku tak?"
"Tak."
"Kenapa?"
"Sakit tahu tak."
Ketawa.....


Perlukah ada peluang lagi?

Haha....
Aku pun tak pasti peluang apa yang perlu diberi.






No comments:

Post a Comment

Labels

Perasaanku (17) Sayang (11) Ujian (11) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX