Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Friday, January 22, 2016

Pilihan

"I don't want to go."
"You need to go."
"No without you."
"Go back to your home."
"But i love Aussie."
"Its not enough."
"I love you."
" *quite* "


****************


"Kenapa kau pindah kelas?"
"Hah?"
"Aku baru mengharap nak sekelas dengan kau. Aku pun pernah kata yang kita akan sekelas. Tapi sekelas untuk dua hari je. Kau benci aku ke?"
"Ish, mana ada."
"Habis tu?"
"Dalam hidup ni kan kita kena buat pilihan. Kadang tu aku nak ke kiri kau nak ke kanan. Aku nak makan, kau nak puasa. Aku nak kat kau, kau pun nak kat aku. Eh?"

Ketawa

"Ok punchline."
"Kadang tu pilihan kita tak sama. Tapi matlamat kita sama. Nak cari keredaan Allah."
"Hmmmmm."
"Kenapa nak sekelas dengan aku?"
"Sebab kau bagi aku inspirasi."
"Inspirasi?"
"Haah. AKu pun tak tahu kenapa tapi bila aku pandang kau aku rasa kuat."
"Kalau aku mati?"

Diam...

"Bukan kalau kau mati. Kita semua akan mati."

Aku tersentak



********************


Perbanyakkan mengingati mati.

Mengingati mati tu Sunnah
Mengingati mati itu wajib
Mengingati mati itu, sifat mereka yang Soleh


********************

Ada masa nak buat keputusan tu sangat sukar ( kot )

Contoh,
"Weh, jom solat asar dulu. Lepastu baru main bola. Nak?"

Dan ramai yang pilih untuk main bola ( atau yang sewaktu dengannya ) berbanding solat asar misalnya.
Ramai yang pilih dunia berbanding tuhan.
Sedangkan ramai tahu kalau kejar akhirat dunia akan ikut kita berbanding sebaliknya.
Ramai yang ingat keluarga kita akan selalu ada dengan kita.
Sebab tu kita tak hargai. Sedangkan mereka juga adalah manusia.
Manusia akan mati. Ya akan mati.
Aku pun akan 'pergi' juga suatu hari nanti.

Ramai juga yang minta aku publish entry yang banyak aku save as draft. haha Tak kurang ada juga yang minta aku send entry tu kat dia. Sebab dia nak tolong publishkan kat blog dia.

emmmmm... Tapi nantilah.
Kebanyakkan entry yang aku tulis tu aku baca sendiri.
Aku cuba buat macam apa yang aku tulis.
Tak ke namanya tunjukkan contoh dulu baru berdakwah?
Yelah takkan nak sembang kencang tapi amalan kecundang kan?

Biarlah aku 'pergi' dulu baru aku beri.... Okehh? Ke ada yang nak bantah?
Haha

Ada masa kita akan menghadapi situasi lose-lose dalam membuat pilihan.
Tapi...haaaaaa ada tapi..
Tak semua 'lose' itu tak bagus.

Jangan pandang keburukan sahaja dalam keburukan. 

Mesti ada terselit sedikit kebaikan.
Tu semua bergantung pada kita laaa...
Sebab biasanya kesalahan kecil tu yang kita besarkan.
Kalau salah besar, lagi laaaa jadi Mega, Giga dan Tera gamaknya

Minta petunjuk tuhan. Sebab petunjuk tuhan tak pernah salah.
Allah tak akan menzalimi hamba-Nya. Ingat tu.
Kita semua menjalani kehidupan sehari hari.
Dalam menjalani kehidupan mesti kita ada pilihan.

Bukankah kita yang mencorakkan sendiri masa depan kita?
Bukankah Allah kata yang Dia tak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan dengan usaha mereka sendiri?

Pada kita mungkin 'something' tu terbaik buat kita. Tapi siapa yang tahu perancangan tuhan?

Jangan terburu-buru buat keputusan.
Jangan buat keputusan mengikut emosi.
Fikir sedalam-dalamnya.
Tanya hati yang paling dalam.
Tanya Allah tuhan semesta alam.

Kita hidup diberikan banyak pilihan.
Hatta sebelum ditiupkan roh ke dalam diri kita pun kita telah diberi pilihan.
Pilihan untuk hidup dan menjadi khalifah atau tidak.

Sebab dunia disajikan dengan pelbagai pilihan.
Pilihlah dengan bijak. Sebab akhir nanti kat akhirat kita sudah tak boleh memilih.
Kecuali segelintir sahaja yang taat perintah Allah akan diberi peluang untuk masuk syurga mana yang dia mahu.
Oleh itu buat lah pilihan
Allah tak letak had yang kita boleh capai. Asalkan halal dan syarie.

Pilihan nak buat baik?
Pilihan nak buat jahat?
Pilihan nak makan?
Pilihan nak main bola?
Pilihan nak aku atau dia? eh eh

Buat pilihan yang terbaik. Jadi lebih baik dari semalam.
Kalau bertembung dengan kesulitan, hadapilah dengan tenang.
Allah uji sebab nak kita jadi kuat.
Di sebalik kesulitan ada kesenangan.

Banyak kali jatuh tanda kita kuat.
Sebab banyak kali jatuh bermakna banyak kali kita bangun
Tu bak kata Mato .

Kenapa masa kita dah besar ni kita kenal ' give up '
Kenapa masa kita kecil-kecil kita boleh hadapi masalah.
Bukan ke kita yang dulu lebih muda.
Kurang makan garam katanya.

Jadi apa alasan kau nak putus asa?
Hei, Allah tak akan uji melebihi kemampuan kita.
Belum pernah lagi orang kena uji tiba-tiba meletup.
Tak pun pufffff. Keluar asap putih. Terus hilang.
Pehh ajaib sungguh...

Apa-apa pun, aku cuma nak pesan.
Buatlah apa-apa kerja sekalipun, tapi jangan lupa untuk ikhlas.
Buat sesuatu sebab nak orang puji, memanglah penat.

Hati jangan dibiarkan kontang.
Jiwa jangan diisi dengan kekosongan.
Tunaikan hak hati.
Isi dengan zikir. Selawat. Ibadat kepada Allah.

Kadang tu kita rasa kosong. Kita isi dunia lepastu terasa makin kosong.
Sebab apa? Sebab itu bukan tempatnya.
Rasa nak buat sesuatu, baca InsyaAllah.
Tak rugi pun sebut. Lagi banyak kelebihan tu adalah.
Hatta nabi SAW pun pernah ditegur sebab lupa sebut InsyaAllah.
Kita?



Masa ialah suasana dan hari apabila kita diperintahkan oleh Allah
untuk mentadbirnya dengan iman, amal soleh dan kebaikan lainnya. 
Gunakan masa sebelum ia meinggalkan kamu. 
- Imam al-Bukhari-


Maaf kalau entri kali ni tak banyak pengisisan.
Insya-Allah kalau diizinkan aku akan menulis lagi.

Di sebalik kekangan masa sebagai hamba marhen yang masih berjuang menuntut ilmu, aku juga sedang dihimpit persoalan.

Sama ada tinggal.

Atau pergi.

Aku sendiri tak tahu.


"Sayang, jika kau sedia.
Jangan buang masa.
Fikir masak-masak.
Ku gembira untuk kamu."

"Pergilah selagi mereka setuju.
Dan yang lain serahkan padaku."


Buatlah apa-apa kerja sekalipun, tapi jangan lupa untuk ikhlas.

Jangan pandang keburukan sahaja dalam keburukan.

1 comment:

Labels

Perasaanku (17) Sayang (11) Ujian (11) Semangat (5) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)

DAPATKAN PROFIX

Image result for profix

Ingin mengatasi masalah wajah berlubang? Ingin menghilangkan bekas parut jerawat dan muka berminyak? Saya mencadangkan anda untuk mencuba produk Profix Vitamin E Untuk Muka sekarang.

>>> PROFIX