Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Tuesday, August 23, 2022

Pain


I'm in pain. I want to write about every layer of it.
The pain has already made a home inside my skin, and somehow I let it stay.

"You know, as much as it sound delusional, it's actually pretty comforting to believe that there's always something out there, keeping us safe."

He took a moment to think of a response, an amused smile pulling at the corner of his lips.

"Well, if there isn't," he murmured humbly, "I'll keep you safe."

I'm used to it. The pain that haunts me everyday. The pain that makes me feel alive and weak at the same time. The pain that I always crave for. This is the pain that I've been addicted to. If this pain went away, I can't imagine how my life would be.

To a person merely living inside a shell, pain is also a relief.


Kebanyakkan orang, cuma melihat kau sekadar apa yang mereka lihat dari mata kasar.
Apa kau sudah berjaya, atau kau jatuh tersungkur. Semudah itu.

Mereka tak pernah tahu, betapa keras usaha kau berjuang untuk mengejar impian. 
Mereka tak pernah tahu, betapa tinggi harapan kau untuk membahagiakan orang-orang sekeliling.
Mereka tak pernah tahu, berapa kerap air mata kau tumpah, berapa banyak harapan kau musnah.
Mereka tak pernah tahu, berapa kali semangat kau patah, 
Mereka tak pernah tahu, berapa banyak bekas luka yang kau sembunyikan.
Mereka tak pernah tahu, entah apa yang bermain di fikiran kau.
Mereka takkan pernah tahu, tak akan boleh memahami diri dan juga keadaan kau.

Yang mengerti, hanya Tuhan dan orang yang sungguh peduli akan diri kau.
Maka ketika kau berada pada titik terendah, lihatlah, pandanglah siapa yang setia berdiri untuk kau.


Malam itu aku tersedu. Tak sangka akan dapat panggilan telefon dari orang yang sangka aku, sudah tak mahu ada hubungan apa pun.
Mataku balut bekas menangis. Cuba menahan dan aku masih bungkam.

"Mi, janganlah toreh tangan lagi." Aku terdiam, cuma berdehem perlahan tanda aku mengikuti.

"Nanti nak masuk syurga, tangan, anggota badan tu semua kan boleh bercakap." Aku ubah kedudukan, dari baring mengiring, sekarang aku terlentang. Mempersiapkan diri untuk mendengar sambungan bait katanya.

"Nanti dah nak masuk, tangan tu cakap, haa ni ada parut ada bekas, tuan saya dulu cederakan saya. Dia toreh tangan saya. Dah tak dapat masuk syurga. Macam mana?" Aku tersentak.

Tak pernah aku terfikir sejauh itu. Entah kenapa aku alpa dan culas. Buat tak fikir panjang.

Aku pandang sekilas lenganku yang berbekas dan berparut halus. Terfikir sejenak, mungkin coping mechanism ini cuma memburukkan aku.

Sebab setiap kali aku disakiti atau menyakiti, aku akan toreh perlahan lengan aku. Perlahan, cukup sekadar menembusi lapisan epidermis. Cukup sampai deria sakit memberi reaksi. Cukup aku rasa pedih dan bisa. Semuanya untuk alihkan perhatian dan mungkin merasai kesakitan orang yang aku sakiti.

Mungkin sudah tiba masanya untuk aku lebih menghargai derma kurnia tuhan yang anta permata.

Semoga cepat berakhir hariku yang geruh.

Staying quiet doesn’t mean I have nothing to say, it means I don’t think you’re ready to hear my thoughts.

What will I do about tomorrow? I don't know. I don't have tomorrow.

All I have is this gray majestic air settling in the sky where I may have wanted the sun.

The birds are permitted to fly and I am permitted to wonder about it.

My mind is soaring but my eyes are closed. I will take the day for what it is but I would like to have my mind for good measure. So I can choose to escape, tolerate or marinate. 
Thank you.


No comments:

Post a Comment

Labels

Perasaanku (19) Sayang (13) Ujian (12) Semangat (6) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)