Home Tutorial Hunwick?Profix
Tulis Dari Hati, Baru Dapat Menyentuh Hati

Tuesday, June 23, 2015

Bersemangatlah Najmi



"Weh Najmi. Nanti kau updatelah lagi blog kau. Aku follow kot blog kau..." 
-IzzatiMohtadi-

"Hai Najmihunwick. Blog kau best gila! Aku selalu baca.
Ada unsur Dakwah dan Tarbiyah(DnT). Btw, Lepasni selalu update tau.
Aku tunggu..."
-unknown-

"Assalamualaikum. Bila nak update blog. Ooo..Aku tunggu ni. Haha"
-NurinNadhirah-

"Hampa dah update blog?"
-Hidayah-


Terima kasih atas sokongan.
Jujur aku kata. Aku langsung tak riak.
Sebab penulisan aku ilham dari tuhan untuk kamu semua....
Buat apa mendabik dada?

Ya, aku pernah lemah.
Aku tak kuat hadapi dugaan.
Kalau bukan nasihat Chad, aku mungkin sudah rebah tak mampu berdiri lagi...

"Apa? Iman senipis tisu lagi alasan kau? Sudahlah.
Ingat ni, walau tisu tu nipis sekalipun, tisu tetap mampu serap air!"
-Chad-

Tapi bukan nasihat dia seorang. Kamu juga, yang sedang membaca ni...

Sampai satu masa, aku rasa nak tidur selamanya.

Nak hilangkan segala beban.
Nak lenyapkan segala masalah.
Nak hapuskan segala penghalang.

Tiba masa, kembar Yasmin Hunwick hadir ke sesi latihan hoki.
Dan nasihat dia berlegar dalam ingatan...
Ah, mudahnya aku lemah...

Abaikan semua kata-kata orang....
Buang semua....Eh, kejap...
Bukan semua...Ada yang kita perlu ambil dan hadam....
So kena pandai pilih....
Jangan buang semua dan jangan amik semua....

Manusia sendiri sahaja sudah tak sama....
Sebab itu cara teguran berbeza-beza...

Ada yang baik...
Ada yang tidak...
Ada yang perlahan menusuk jiwa...
Ada yang laju menghiris luka...
Ada yang dengan makian...
Ada yang dengan dendangan perkataan...
Dan ada yang sekadar memandang sepi tanpa tindakan...

*********

Hoki MSSD Kluang...
Tempat ke-4

Aku main dengan gembira semua perlawanan...
kecuali game separuh akhir dan penentuan tempat ke-3 dan ke-4

Aku hilang rentak...
Aku hilang semangat...
Aku hilang segalanya...
Aku lupa pada Yang Esa...
Mohon diteguhkan hati...

Corak permainan aku merapu...
Arghhhh....apa aku buat pun aku tak tahu...

Kat sana aku juga ada terserempak dengan KawanBaik aku....
Sahabat Selamanya..insyaAllah...
Akhmal Azmali tapi orang lebih kenal sebagai Ucop....
aku pun tak tahu kenapa..
Weh, taknak cerita ke?

well yeah, aku ada suruh beberapa orang sampaikan salam pada Syarafana...
Tapi tak tahu sampai ke tak...
tak, jangan salah fikir....
Memang tabiat aku kirim salam kat kawan2 kalau aku dtg ke sekolah mereka...
Kenalan Wechat je pun...
Tapi aku tetap nak berjumpa dengan dia...
APa guna kawan kalau taknak berjumpa?

Dan ya...
Semangat aku hilang....
Kecewa...Sedih...Tertekan...
Apa lagi?


"Kau nampak sedih je akhir2 ni...Kenapa?"
"Tak ada alasan."
"Hahaha, sedih tapi takda sebab?"
"Lebih kuranglah."
"Dah muhasabah diri belum?"

Geleng

"Kenapa?"

Mengeluh. Pandang kasut. Diam...

"Weh ingat pesan aku ni..."
"Apa?"

Aku pandang dia. Dia acah2 pandang tempat lain.
Perasan muka mahallah tu...

"Setiap kali kau tempuhi ujian, kesusahan, kesedihan dan apa2 masalah
dalam hidup, ingatkan diri kita ayat ni."
"Ayat apa?"
"Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Surah al-Insyirah ayat 6"
"Thanks bro."
"Lagi satu, andai kau jatuh kerana manusia, bangkitlah kerana Allah"


uh ah....
Aku selalu tertanya kenapa aku lemah.
Dan kenapa cuma aku...
Tapi bila aku fikir balik soalan kenapa aku lemah....
Ada jawapan...

Sebab Allah nak aku kuat

*******


Janganlah bersedih...
Bangkit...Keluar dari tempurung besi tu....
Lihat kebesaran ciptaan Allah...

Kalau kau fikir kau paling lapar,
Ingatlah ada orang lagi lapar dari kau.
Kalau kau fikir kau paling bernasib malang,
Ingatlah ada orang lagi malang dari kau.
Kalau kau fikir kau paling miskin,
Ingatlah ada orang lagi miskin dari kau...

Cuba belajar bersyukur...
Jangan sebab sikit je yg Allah tak beri pada kita,
Kita terus jatuh,
Kita terus lupakan Allah,
Terus lupa berdoa, pinta pada Allah Yang Maha Pemberi

Baik sangka...
Mungkin ada yang lebih baik untuk kita.
Dan mungkin sekarang bukan masa yang sesuai untuk kau dapatkannya...

Bangunlah...
Allah kan ada...
Takkan dah lupa...


**********

Seperti mana Zayn Malik keluar dari One Direction
Seperti mana BudakTomato pemberi inspirasi keluar dari bidang penulisan
Seperti mana UstazKazimElias keluar dari memberi ceramah secara terbuka
Aku juga terfikir ingin mengikut jejak langkah mereka....

Aku nak gantung kayu hoki....
Aku nak berhenti main hoki...
Sebab aku rasa dah tak ada sentuhan berbisa sebagai penyerang sekolah...
Sebab dah tak ada pertandingan untuk aku mengasah bakat...
Sebab dah tak ada kesungguhan melatih pemain...
Sebab dah tak ada....
Ah, aku pun tak tahu apa...ahaha

Tapi jangan risau...
Aku tak putus asa...

Sebab tak ada alasan untuk aku berhenti...
Selagi nyawa masih dikandung badan...
Aku tetap percaya pada aturan Ar-Rahman...




4 comments:

  1. Menarik isi kandungannya... Saya datang sini balik ...
    Teruskan menulis. Ganbatte !!!
    Saya follow ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran....Terima kasih atas sokongan ;)
      Moga Allah redha

      Delete
  2. najmi...aq bangga jadi kwan kau..sbb ko baik..teruskan semangat ye...ko adalah ketua yg terbaik yg pernah aq jumpe...fighting najmi!!!

    ReplyDelete
  3. najmi.,..aku suka blog kau and aku follow blog kau...entry kau bagi aku semangat nak teruskan hidup yang complicated ni..thanksss..
    - one of form3 student in sasem-

    ReplyDelete

Labels

Perasaanku (19) Sayang (13) Ujian (12) Semangat (6) Ukhuwah (5) Cerpen (1) Suka (1) Yasmin J Hunwick (1)